• Navigator
  • Mediatiedot
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa uutiskirje
  • Meriliikenne ja varustamot
  • Meriteollisuus
  • Satamat ja logistiikka
  • Turvallisuus ja ympäristö
  • Tutkimus ja koulutus
  • Nimitykset
  • Blogit
  • sivusto englanniksi

Geopoliittisten riskien kasvaessa maailma vähentää riippuvuuttaan öljystä

Se, joka hallitsee maailman merikuljetusvirtoja, hallitsee maailmaa. Tämä lause on ohjannut jo satoja vuosia yhtä lailla Kolumbusta, Itä-Intian kauppakomppaniaa kuin Donald Trumpia.

27.10.2025

Voivatko tiukat määräykset ja kansainvälinen kilpailu nostaa merenkulkumme kukoistukseen?

26.08.2025

Miksi merenkulkuala on vihreän siirtymän edelläkävijä?

27.06.2025

Kannattaako protektionismi?

Suomi on saari, jonne pääsee vain laivalla. Tämä on sekä uhka että mahdollisuus. Näkökulmasta riippuen se on uhka, jolta pitää suojautua – tai sitten se on hieno bisnesmahdollisuus.

26.05.2025

Kauppasodassa kaikki häviävät – toimitusketjujen uudelleenrakentaminen vie vuosia

09.05.2025

EU asettaa haasteita satamille, miten ne selviävät?

17.03.2025

Tulisiko Suomenkin arvioida väylämaksujen suuruus ja kohdistuvuus kokonaan uudestaan?

Suomen väylämaksut ovat Itämeren alueen korkeimmat. Lisäksi maksujen kohdentuminen on epäoikeudenmukaista: osa maahamme saapuvista aluksista maksaa erittäin suuria väylämaksuja, kun taas toiset selviävät huomattavasti pienemmillä maksuilla riippumatta väylänpidon palvelujen käytöstä. Naapurimaamme Ruotsi siirtyi jo vuosikymmeniä sitten ympäristöperustaiseen väylämaksuun ja nyt Viro seuraa perässä.

17.02.2025

MerVit merillä – varautumista pahan päivän varalle

07.01.2025

Miten varustamot tekevät kannattavaa liiketoimintaa?

19.12.2024

Vesiteiden merkitys kasvaa

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan muutti Suomen logistisia väyliä.

26.11.2024

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistus näkyy myös vesillä

14.11.2024

Satamien tehokkuus

31.10.2024

Olemme Oy Suomi Ab:n palveluksessa

Laivameklareita on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin kaupallista merenkulkua. Ensimmäiset merkinnät laivameklarin tehtävistä löytyvät Ruotsi-Suomen lainsäädännöstä jo 1700-luvulta. Alaa edustava suomalainen yhdistys on toiminut jo yli sata vuotta.

18.10.2024

Uudet jäänmurtajat – rahaa kuluu, aikaa palaa ja epävarmuus vain lisääntyy

30.09.2024

Jones Act iskurepliikkinä

20.09.2024

Rehevöittävätkö rahtilaivat Itämerta?

Tänä kesänä olemme taas joutuneet toteamaan Itämeren heikon tilanteen. Sinileväkukinnot ovat vallanneet rantoja. Kuten tiedämme, sinileväkukinnot johtuvat siitä, että niiden tarvitsemia ravinteita, erityisesti typpeä ja fosforia, on valunut Itämereen liikaa vuosikymmenien ajan.

19.08.2024

Onko satamien pehmeillä arvoilla annettavaa – miten satama saa yleisen hyväksynnän toiminnalleen?

14.06.2024

Miltä Suomen merikuljetusten volyymit näyttivät vuonna 2023?

08.04.2024

Merimiespalvelu tulee uudistaa huomiomaan kaikki varustamot

Puhuttaessa yritysten vastuullisuudesta törmäämme kirjaimiin ESG. Liike-elämässä vastuullisuus näkyy siinä, miten yritys toiminnassaan sitoutuu vastuullisuustavoitteisiin. Mikä on MePan rooli tässä ketjussa? Alasajon sijasta MePaa tulisi uudistaa niin, että se palvelisi kaikkia Suomessa käyviä aluksia.

15.03.2024

Eiköhän olisi jo aika?

05.03.2024

Antaako Suomen NATO-jäsenyys mahdollisuuden merenkulun huoltovarmuuden parantamiseen?

16.02.2024

Lataa lisää

UUSI JULKAISU

"Merialalla pääset muuttamaan maailmaa"

Blogit

Ville Kuitunen
31.10.2025

Ville Kuitunen

Ports and Marine Business Lead, Sweco Finland Oy | Kotka

Merenkulkua ei voi korvata

The yearbook tells about the activities of significant Finnish maritime companies and organisations. It´s published both in print and online.

Read more at fmc-yearbook.com

Tilaa Navigatorin uutiskirje

Navigator-lehden maksuton uutiskirje ilmestyy kerran kuukaudessa. Tilauksen voi peruuttaa kirjeen alalaidasta lötyvän linkin kautta.

Tapahtumakalenteri

« marraskuu 2025 » loading...
ma ti ke to pe la su
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Luetuimmat

  • RMC:n muodostama konsortio rakentaa kuusi murtajaa
    13.10.2025
  • Eckerö Link ostaa Sailorin – korvaa Fjärdvägenin
    8.10.2025
  • Rauman Meriverkostopäivä 6.11.2025
    23.10.2025
  • Puolustusministerit tutustuivat kolmeen korvettiin Rauman telakalla
    1.10.2025
  • Anita Mäkinen: IMO:n päästösäätelypäätöksen lykkääminen oli kova päätös
    27.10.2025

Nimitykset

Niko Suomela nimitetty Sata Shipbuilding Oy:n toimitusjohtajaksi
I.S. Mäkinen Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu
Jaakko Eskola nimitettiin Meyer Turun hallituksen puheenjohtajaksi

Toimitus suosittelee

Ministeri Ranne: Jäänmurtaja Ainolle 42 miljoonaa euroa EU-tukea
S-100 tuo kehitysloikan merenkulun digitalisaatioon
Tulli torjuu järjestäytynyttä rikollisuutta vahvistamalla satamaturvallisuutta
Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan
Selvitys Ukrainan sodan vaikutuksista kauppamerenkulkuun
Agentit testasivat uutta Nemoa käytännössä
EMSW-käyttöönotto etenee – Suomi etulinjassa merenkulun digiloikassa
Stena rakennuttaa Kiinassa myös muille varustamoille – jo 15 RoPaxia rakennettu tai tilattu
Suomen ja Ruotsin julkiset alushankinnat takkuavat ja lykkääntyvät
Uusi Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo-ohjelma merenkulkuun
NavigatorInternational nostoja

ABB Azipod® propulsion to power new Canadian icebreaker

From ship deals to a broad SAMK–AMC cooperation

ESL Shipping is renewing its fleet – sells m/s Kallio to a Norwegian company

Aboa Mare Invests in an Advanced Engine Room Simulator

AtoB@C Shipping welcomes Ventumar to the fleet

Steerprop to deliver world’s largest mechanical azimuth propulsors for polar research vessel

Green Handy project progresses with model tests

Wärtsilä engines selected to deliver reliable power for U.S. data center

NIS2: A catalyst for improving maritime cybersecurity

Biomar delivered to AtoB@C Shipping – production of the last vessel of the series begins

MAKINEN completed a comprehensive interior refurbishment project onboard AIDAdiva

Deltamarin wins design contract for Finnlines’ new ‘Hansa Superstar’ vessels

ESL Shipping signs 70 MEUR loan agreement with Svenska Skeppshypotek

ESL Shipping and SSAB extend long-term cooperation in raw material transports

AtoB@C Shipping’s newbuilding program is half done

Statistical information for operators in the port sector and maritime logistics

Navigatormagazine

Julkaisija

Osakeyhtiö Laivastolehti

Kustantaja ja toimitus

Kamua Helsinki


Tietosuoja

Tilaa Uutiskirje

Aiheet

  • Meriliikenne ja varustamot
  • Meriteollisuus
  • Satamat ja logistiikka
  • Turvallisuus ja ympäristö
  • Tutkimus ja koulutus
  • Nimitykset
  • Blogit

Mediamyynti

Otso Aunola
+358 (0)46 560 4044
otso@avone.fi

MEDIAMYYNTI

Päätoimittaja

Kari Martiala
+358 (0)45 675 7122
kari.martiala@outlook.com

Yhteistyössä

Meriliitto_logo Meriteollisuus_logo suomen_varustamot_logo laradi_logo satamaoperaattorit logo suomen_satamaliitto_logo logy_logo shipbrokers logo FTA-logo
Varustamosäätiö
Meriupseeriyhdistys ry Meriupseeriyhdistys ry
Laivapäällystöliitto_navigator
Konepäällystöliitto
Luotsiliitto.
Suomen merimuseon tuki ry Suomen merimuseon tuki ry
Mediatalo Keskisuomalainen
X

Tilaa uutiskirje

Navigator-lehden maksuton uutiskirje tuo ajankohtaiset artikkelit suoraan sähköpostiisi noin kerran kuukaudessa.

Kiitos, uutiskirjeen tilaaminen onnistui.

Tilaaminen epäonnistui. Tarkista sähköpostiosoite ja yritä uudelleen.