07.05.2021

Kanadan hallitus lupaa kaksi polaarimurtajaa osana ääntenkalastusta tulevissa vaaleissa

Hallitsevat liberaalit viittasivat tarpeeseen lisätä Kanadan arktista läsnäoloa, kun ilmaston lämpeneminen avaa aluetta.

Kanadan rannikkovartioston suunnittelema uusi polaarimurtaja John G. Diefenbaker sellaisena kuin se kymmenkunta vuotta sitten Aker Arcticin myötävaikuttamana kehitettiin. Kuva CCG

Kanadan hallitus lupasi torstaina rakennuttaa kaksi arktista jäänmurtajaa ja luoda satoja työpaikkoja kahteen poliittisesti vaikuttavaan maakuntaan, minkä hallitus laskelmoi auttavan tänä vuonna pidettävissä parlamenttivaaleissa.

Hallitsevat liberaalit viittasivat tarpeeseen lisätä Kanadan arktista läsnäoloa, kun ilmaston lämpeneminen avaa aluetta, ja sanoivat, että ainakin yksi alus olisi valmis vuoteen 2030 mennessä, jolloin nykyinen raskas polaarimurtaja Louis S.St.Laurent olisi yli 60 vuotta vanha. ”Kun pohjoisten vesiväylien käyttö helpottuu, jotkut maat yrittävät loukata Kanadan aluevesiä ilmoittamalla taloudellisesta kiinnostuksestaan ​​alueelle, jossa on runsaasti käyttämättömiä luonnonvaroja”, ympäristöministeri Jonathan Wilkinson kertoi tiedotustilaisuudessa.

Ottawan mukaan kunkin aluksen rakentaminen luo 300 uutta työpaikkaa ja 2500 muuta työpaikkaa eri toimitusketjuissa.

Yksi aluksista rakennetaan Quebecissä (Davien telakka) ja toinen Brittiläisessä Kolumbiassa (Seaspanin telakka). Molempien maakuntien yhteenlaskettu osuus alahuoneen 338 paikasta on 120, ja ne ovat tärkeitä pääministeri Justin Trudeaun menestykselle, joka hänen avustajiensa mukaan todennäköisesti järjestää uudet vaalit vuoden 2021 loppuun mennessä.

Opposition Bloc Quebecois -ryhmän johtaja Yves-Francois Blanchet tyrmäsi ilmoituksen vaalipolitiikkana.

Pablo Rodriguez, liberaalien vanhempi Quebecin ministeri, sanoi, että puolue ei lainkaan ajatellut vaaleja. ”Antaa Blanchetin puhua politiikasta ja vaaleista, me keskitymme tärkeimpään”, hän kertoi tiedotustilaisuudessa. Jäänmurtajahanke on kärsinyt paljon viivästyksiä sen jälkeen, kun edellinen konservatiivien hallitus julkisti sen vuonna 2008. Virkamiehet kieltäytyivät antamasta hintatietoja, mutta sanoivat, että jokaisen aluksen kustannukset ylittävät viimeisimmän arvion (1,1 miljardia US dollaria) vuodelta 2012.

Teksti: Mikko Niini

Jaa artikkeli