LNG-tankkereita on käännytetty kohti Kiinaa niiden alkeperäisiltä, Japaniin ja Brasiliaan suuntautuvilta reiteiltä. Kaasutraderit yrittävät kuumeisesti löytää Kiinaan ohjattavia kaasulasteja maailman toiseksi suurimman LNG-tuojan kärvistellessä kylmän alkutalven pakkasissa, Reuters kirjoittaa.
– Tämän talven aikana joudumme käännättämään vielä lukemattomia LNG-lasteja alkuperäisiltä reiteiltä kohti Kiinaa, Singaporessa sijaitsevan energiakonsultti Wood Mackenzien analyytikko Saul Kavonic sanoo ja lisää, että Kiinalta puuttuvat kunnolliset LNG-varastot näin suurille määrille.
Kiinaan on käännetty kaasulasteja jopa Japanista, joka itsekin kärsii kylmistä säistä. Viime viikolla 150 000 kuutiometrin kaasutankkeri Neo Energy lähti purkamatta lastiaan Japanin Shimizun LNG-terminaalista ja suuntasi kohti Kiinan itärannikon Tianjinissä sijaitsevaa kelluvaa varastoyksikköä (FSRU, floating storage and regasification unit) Cape Annia, Thomson Reuters Eikonin laivatilastoista näkyy.
Japanilaisen kaasutraderi Shizuoka Gasin edustaja sanoi, että kyseessä oli vain tavallinen vientikuljetuksen päiväkauppa, ei muuta.
LNG-tankkereiden päivävuokrat tapissaan
Kiinalaisten kysyntä on nostanut sekä kaasun spot-hinnat että LNG-alusten päivävuokrat tämän vuoden huippuunsa. Aasiassa nestemäinen maakaasu maksaa huomattavasti enemmän kuin vaikkapa Pohjanmeren brent -raakaöljylaatu, traderit huomauttavat.
Samaa pätee alusten päivävuokriin. Aasian markkinoilla esimerkiksi 160 000 kuutiometrin LNG-tankkerin päivävuokra on melkein kolminkertaistunut 80 000 dollariin vuoden alimmalta, viime huhtikuiselta 30 000 dollarin tasolta, laivameklari Clarkson & Fearnleyn tiedoista ilmenee.
Hyvien aikarahtaushintojen myötä myös suurten LNG-varustamoiden kuten Gaslogin ja Teekay LNG Partnersin osakekurssit ovat ponnahtaneet yläkierteeseen.
Lisää LNG-liikennettä Panaman kanavaan
Raaka-aineiden ja rahtien hyvät hinnat vetävät puoleensa toimijoita hyvinkin kaukaa. Esimerkiksi 147 000 kaasukuutiometrin tankkeri Esshu Maru, joka alun perin oli aikarahdattu viemään lasti Chenierin Sabine Passin terminaalista Meksikonlahdelta Brasiliaan, saikin tällä viikolla määräyksen ajaa Panaman kanavan läpi Tyynelle merelle.
Toinen LNG-tankkeri Gaslog Santiago, joka on ajanut 148 000 kuutiometrin sukkulaliikennettä Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä, on niin ikään saanut määräyksen siirtyä Tyynen meren altaalle ainakin puolen vuoden ajaksi.
Kiinan lisäksi La Ninan kylmä säärintama uhkaa myös muita suuria LNG-tuojia, kuten Japania ja Etelä-Koreaa. Kaikkien edellä mainittujen syiden vuoksi Aasian LNG-markkinoista kehittyy talvella vähintäinkin mielenkiintoiset torikokoukset, kaasutraderit aprikoivat.