Amazon ja Alibaba vauhdittavat konttien nettivarausta

Varustamot hakevat kaikkia mahdollisia kilpailuetuja nykyisessä konttialan taantumassa, ja nettivarausten uskotaan mullistavan koko alan. Myös monet logistiikka-alan yritykset vievät samasta syystä toimintojaan internetiin. Kuluttajien nettikaupan jätit Amazon ja Alibaba etsivät b-to-b -kuljetuksista lisää kasvua

Varustamot hakevat kaikkia mahdollisia kilpailuetuja nykyisessä konttialan taantumassa, ja nettivarausten uskotaan mullistavan koko alan. Myös monet logistiikka-alan yritykset vievät samasta syystä toimintojaan internetiin. Kuluttajien nettikaupan jätit Amazon ja Alibaba etsivät b-to-b -kuljetuksista lisää kasvua.

Kaksi varustamoa on jo tarttunut kiinalaisen e-kaupan suuryhtiön Alibaban tarjoukseen sallia asiakkaiden varaavan konttialuksista tilaa internetin kautta. Ensimmäisinä ovat liikkeellä ranskalainen konttivarustamo CMA CGM ja sen pienempi israelilainen kilpailija Zim, Reuters kirjoittaa.

Tanskalainen Maersk on niin ikään alkanut tarjota kiinalaisille asiakkailleen Alibaban One Touch -nettisaitin varauspalveluja. Nettivarauksilla pyritään samanlaiseen ja yhtä yksinkertaiseen toimintaan kuin nettikaupan kuluttajapuolella on jo kauan tehty.

Yksinkertaisena ideana on, että rahdinantaja kykenee intenetin kautta varaamaan aluksista tarvitsemansa tilan ja seuraamaan rahtien kulkua yksittäisten konttien tarkkuudella koko matkan ajan.

Varustamot ovat perinteisesti myyneet varauksensa huolintaliikkeiden kautta. Näillä on tärkeä tehtävä auttaa myös rahdinantajia löytämään edullisimmat reitit ja avustaa asiakkaita kuljetusten ongelmissa.

Todella suuret rahdintanjat pystyvät pelkällä volyymillaan neuvottelemaan itselleen parhaat rahtisopimukset, eivätkä tarvitse huolintaliikkeiden kaltaisia välikäsiä.

Pk-yritykset Amazonin ja Alibaban kiikarissa

Nettikauppiaille kuten Alibaballe ja Amazonille kansainvälisen kaupan logistiikka ja jakeluverkot ovat houkuttelevia kasvun alueita.

– Alibaba tarjoaa alustaansa ja yhteistyötä kaikille pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää logistisia toimintojaan notkeammiksi, Alibaban edustaja kertoo Reutersille.

Israelilainen Zim käyttää Alibaban One Touch -palvelualustaa muun muassa Shanghain ja Intian ja Pakistanin reiteillä sekä Kiinan Xiamenin ja Etelä-Amerikan linjoilla.

Pariisilainen CMA CGM on alustavasti sopinut Alibaban nettipalveluista Kiinan sekä Italian ja Espanjan välisillä reiteillä, varustamo kirjoittaa tiedotteessaan.

Alibaban vuonna 2010 ostama One Touch -nettipalvelu palvelee kiinalaisia vientiyrityksiä tavaroiden nettitullauksessa ja logistiikassa. One Touchin kautta kiinalaiset pk-yritykset ovat varaneet myös lentorahteja ja pakettien jakelupalveluja internetissä – ja nyt palveluja laajennetaan merikuljetuksiin.

Maailman suurin konttirvarustamo Maersk tarjoaa kiinalaisasiakkailleen samanlaisia nettipalveluja huolintasaitti Yun Qu Nan kautta. Maersk aikoo lisätä näitä pilottihankkeita kolmansien osapuolien kautta.

Nettijätti Amazon mukaan konttipeliin

Myös maailman suurin nettikauppias ja pilvipalveluiden ylivoimainen hallitsija AWS (Amazon Web Services) on lähtenyt Alibaban kanssa samoille urille, ja nimenomaan Kiinassa, Bloomberg kirjoittaa.

Loka-tammikuussa Amazon on järjestänyt kaikkiaan 150 kiinalaiskontin nettikuljetukset länsimaihin. Tämä on tietenkin vain vähäpätöinen koe-erä verrattuna maailman 160 miljardin dollarin arvoisiin konttivirtoihin.

Asiantuntijat kuitenkin odottavat Amazonin kaltaisen suuren toimijan mullistavan lopulta koko konttiliikenteen. Amazon pelkkä koko sekä datan keräämisen ja analysoinnin kapasiteetti lyövät laudalta monen suurenkin huolintaliikkeen palvelut.

http://www.reuters.com/article/us-alibaba-shipping-idUSKBN15V17S

https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-02-14/amazon-might-revolutionize-world-of-shipping

Jaa artikkeli