Itämerellä kuivia irtolasteja kuljettava Aspon ESL Shipping -varustamo rakennuttaa kaksi suurta, nesteytettyä maakaasua käyttävää 1A-jääluokan irtolastialusta.
Investoinnin kokonaisarvo on noin 60 miljoonaa euroa ja sen rahavirta jakautuu vuosille 2015-2018 takapainotteisesti.
Sinotrans & CSC Qingshan Shipyardin telakalla Kiinassa rakennettavat laivat tulevat liikenteeseen vuoden 2018 alkupuolella.
Laivat puolittavat hiilidioksidipäästöt kuljetettua rahtitonnia kohti nykyisiin aluksiin verrattuna, mikä tekee niistä kokoluokassaan maailman tehokkaimmat. Alusten kantavuus on 25 600 tonnia, pituus 160 m, leveys 26 m ja syväys 10 m.
Laivojen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota erityisesti lastinkäsittelyn tehokkuuteen ja lastitilojen järjestelyihin. Alusten runko on erittäin energiatehokas sekä avovedessä että jäissä.
Aspo päätti uusien alusten tilaamisesta, kun SSAB uusi ESL Shippingin kanssa monivuotisen sopimuksen kuljetuksista Itä- ja Pohjanmerellä. Se takaa kuljetusmäärien kasvun ja uudet laivat vapauttavat vanhaa kalustoa muihin tarpeisiin.
ESL Shipping on Itämeren johtava kuivia irtolasteja kuljettava varustamo. Varustamon tonnisto koostuu 14 yksiköstä, joista 13 on varustamon omia ja yksi vuokrattu. Viime vuonna yhtiö kuljetti noin 12,1 miljoonaa tonnia lastia.
Lähde: Arvopaperi.fi