Merialojen luottamusindikaattorina pidetyn Norton Rose Fulbright -kyselyn tulokset sojottavat jyrkästi alakanttiin. Vain 15 prosenttia vastaajista näkee lähiaikoina mitään toiveita paremmasta. Britannian ero EU:sta ja maailmankauppaa väijyvä uusi taantuma painavat tunnelmat alimmilleen sitten vuoden 2009, jolloin kansainvälinen lakifirma aloitti kyselynsä.
Kansainvälinen konttiliikenne kuuluu synkimpien toimialojen joukkoon, eivätkä bulkkivarustamot pärjää juuri lainkaan paremmin. Konttirahtien tapaan rautamalmin ja hiilen kaltaisten raaka-aineiden kuljetukset ovat vähentyneet ja rahtihinnat pudonneet.
Maailmankaupan taaperruksen ja heikentyneen kulutuskysynnän lisäksi varustamot yrittävät ratkaista liiasta aluskapasiteetista syntyviä ongelmia.
Merillä pahin lama miesmuistiin
Norton Rose Fulbrightin tarkemmassa kyselyssä peräti 68 prosenttia vastaajista pitää uutta maailmankaupan taantumaa nimen omaan varustamoyhtiöiden uhkana. Lentoliikenteen puolesta pelkäsi 38 prosenttia ja rautapyöräkuljetusten hidastumiseen uskoi vain joka viides vastaaja.
– Varustamot kärsivät jo nyt pahimmasta lamasta miesmuistiin. Vaikka suurin osa vastaajistamme uskoo rahtivolyymien käääntyvän kasvuun ainakin viiden seuraavan vuoden sihdillä, pelkäävät he minkä tahansa uuden sokin tekevän tuhojaan jo ennestään heikoissa kantimissa olevalla toimialalla, Norton Rose Fulbrightin kansainvälisestä liikenteestä vastaava johtaja Harry Theochari sanoo Reutersille.
– Britannian brexit-päätös saa laivanvarustajat arvioimaan uudelleen kansainvälisiä sitoumuksiaan sekä sitä, missä tulevat suuret rahoitusratkaisut kannattaa tehdä, Theochari viittasi Lontoon Cityn asemaan merenkulun kansainvälisenä finanssikeskuksena.
Pankkien jäljiltä rahoituksen musta aukko
Rahaa varustamoyhtiöt tarvitsevatkin – ja paljon. Eräiden arvioidet mukaan toimialalla vallitsee jopa 30 miljardin dollarin kokoinen musta aukko. Suurimman vastuun tästä saavat kantaa pankit, jotka ovat leikanneet merenkulun ja varustamoyhtiöiden lainoja.
– Pankkien lainaraha pysyy merenkulun pääasiallisena rahoituslähteenä. Joidenkin laivanvarustajien rahoitustilanne on heikko ja harva uskoo finanssijärjestelyjen ainakaan helpottuvan, Theochari sanoo.
Lakitoimiston kyselyyn vastasi 200 henkilöä, jotka toimivat liikennealan yrityksissä, pankeissa ja julkisella sektorilla. Kaikkien vastaajien mielestä rautateiden ja lentoliikenteen näkymät olivat merikuljetuksia valoisammat. Osittain tämä johtui öljyn alhaisesta hinnasta, osin paremmista rahoitustilanteista.
– Ilmailussa ja rautateillä tunnelmat ovat suorastaan korkealla, koska molemmilla aloilla ainakin matkustajamäärien odotetaan kasvavan. Merenkulussa näin ei ikävä kyllä ole, Theochari aprikoi.