Ship-to-ship -bunkraus toteutettiin Rotterdamin satamassa niin, että M/S Containerships Nord tankkasi kaikkiaan 234 tonnia nesteytettyä maakaasua Shellin bunkkerialus Cardissan säiliöistä. M/S Containerships Nord on ensimmäinen CMA CGM:n tilaamasta neljän 1 400 teu:n LNG-käyttöisen konttilaivan sarjasta.
M/S Containerships Nord liitettiin CMA CGM:n armadaan joulukuun 12. päivänä, jolloin se luovutettiin kiinalaiselta Wenchongin telakalta. Muut kolme sisaralusta valmistuvat Kiinassa tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Ranskalaisjätti sovittaa pienempää ilmastokenkää
Uuden omistajansa siunauksella Containerships aikoo luoda kokonaan LNG-käyttöisen ja Euroopan laajuisen ovelta-ovelle kuljetusketjun, jossa sekä laivat että rekat käyttävät polttoaineena nestemäistä maakaasua, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Hiilijalanjälkensä pienentämiseen tähtäävä CMA CGM on täysillä mukana LNG-hankkeessa. Ranskalaisvarustamo on tyttärensä Containershipsin kanssa tilannut kaikkiaan 13 LNG-käyttöistä uudisrakennusta, jotka on toimitettu tai toimitetaan vuosien 2018-2020 välisenä aikana.
Näihin kaasukäyttöisiin uudisrakennuksiin luetaan myös yhdeksän megaluokan konttilaivaa, jotka CMA CGM on tilannut kiinalaiselta China State Shipbuilding Corporationilta. Hirmulaivojen konttikapasiteetti on 22 000 teuta.
Marseillessa pääkontoriaan pitävä CMA CGM vähensi vuosina 2005-2015 hiilidioksidipäästöjään 50 prosenttia kuljetettua konttiyksikköä kohti. Huippuvuonna 2017 päästöt pienenivät kymmenen prosenttia konttia kohti. Viime vuonna merenkulun päästöjä arvioiva Ecovadis valitsi ranskalaisvarustamon koko toimialan ympäristövastuullisimpien yritysten parhaaseen yhden prosentin eliittiryhmään.
Ranskalainen perheyhtiö CMA CGM on maailman neljänneksi suurin konttivarustamo, joka laajentui viime kesän aikana myös Itämerelle. Syksyllä loppuun viedyn sopimuksen mukaan suomalaisen Container Financen logistiikkatoiminnot Containerships Oyj, MultiLink Terminals Ltd ja CD Holding Oy tulivat osaksi CMA CGM:n toimintoja Euroopassa ja Välimeren alueella.
LNG:llä valoisa tulevaisuus meripolttoaineena
Bunkkerikaasun vuosittaisen kysynnän arvioidaan nousevan 20-30 miljoonan LNG-tonnin välille vuoteen 2030 mennessä. Nykyään LNG:tä bunkrataan vain alle miljoona tonnia vuodessa. Merenkulun energiajärjestö SEA\LNG on jo pitkään korostanut LNG:n merkitystä IMO:n uusien päästörajoitusten saavuttamisessa.
Aiemmin tässä kuussa SEA\LNG julkisti tutkimuksensa LNG:n käytöstä konttiliikenteen meripolttoaineena. Riippumattoman analyysiyhtiö Opsianan ynnäilyissä vertailtiin Aasian ja USA:n länsirannikolla liikennöivän uuden 14 000 teun konttialuksen kustannuksia ja investointien takaisinmaksuaikoja kuudella erilaisella polttoaineskenaariolla. Opsianan mukaan LNG maksaa investoinnit nopeammin takaisin kuin kaikki muut polttoainevaihtoehdot, mukaan lukien rikkipesureiden käytön.
Puhtaan maakaasun käyttö ei aiheuta lainkaan rikin eikä pienhiukkasten päästöjä. Nykyisiin raskaisiin meripolttoöljyihin verrattuna LNG tuottaa 90 prosenttia vähemmän typpidioksidin päästöjä.
LNG:n bunkkeriketjuja kehitetään jatkuvasti maailman vilkkaimmin liikennöityjen merireittien varsille. Infra ja bunkkerikapasiteetti kasvavat nopeasti ja vuoteen 2020 mennessä käyttöön on otettu ainakin 23 bunkkerialusta.