CMA CGM:n Rodolphe Saade vähättelee kauppasodan uhkia

Ranskalainen konttijätti CMA CGM seilaa tanakassa myötäisessä. Kolmannella neljänneksellä yhtiö kuljetti 5,26 miljoonan teu:n verran kontteja eli 5,5 prosenttia enemmän kuin heinä-syyskuussa vuosi sitten. Näkymät ovat hyvät myös Tyynenmeren konttibisneksissä eikä toimitusjohtaja Rodolphe Saade näe edes USA:n ja Kiinan tullinokittelussa laajan kauppasodan aineksia.

Kuva: Kari Martiala
Heinä-syyskuussa eli tärkeällä kolmannella neljänneksellä CMA CGM:n kuljetusmäärät kasvoivat myös kilpailijoita nopeammin. Konttibisneksissä kuljetusmäärät kasvoivat keskimäärin 2,5-3,0 prosenttia, minkä tason ranskalaisvarustamo siis selvästi peittosi 5,5 prosentin kasvullaan.
Varustamoyhtiön kolmannen neljänneksen liikevaihto kohosi 6,3 prosenttia 6,06 miljardiin dollariin.
Perjantaina pidetyssä tulostilaisuudessa toimitusjohtaja Rodolphe Saade sanoi tienneensä odottaa vahvaa tulosta päättyneeltä neljännekseltä varsinkin siksi, että Yhdysvaltain ja Kiinan väliset kuljetukset olivat pysyneet hyvällä tasolla osapuolten välisestä tullinokittelusta huolimatta.
– Tullikiistojen yltyminen kauppasodaksi ei tietenkään ole millekään osapuolelle hyvä asia, varustamon edustajat sanoivat.
CMA CGM:n edustajien mukaan Tyynenmeren kuljetukset pysyvät vahvoina myös vuoden viimeisellä neljänneksellä. Reutersin mielestä tämä poikkeaa konttialan yleisistä näkemyksistä, joiden mukaan varsinkin Yhdysvaltain joulukaupan kuljetukset hoidetaan jo heinä-lokakuussa eikä enää niinkään vuoden päätösjaksolla.
 

Kustannukset siirtyvät kuljetusten hintaan

 
CMA CGM:n kannattavuus on kohentunut vuoden alkupuoliskolta, jolloin polttoaineiden kallistuminen söi varustamoiden tuloksia. Kilpailijoidensa tapaan myös ranskalaisvarustamo on ottanut alkukesästä lähtien käyttöön polttoaineiden hintalisän.
IMO:n rikkisääntöihin varustamo aikoo reagoida siirtymällä käyttämään puhtaampia polttoaineita eli pienemmän rikkipitoisuuden meripolttoainetta, nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä ja rikkipesureita. Myös nämä kustannukset varustamo aikoo siirtää asiakkaiden maksettavaksi.
Tulostilaisuudessa ei kerrottu enempää yksityiskohtia varustamon polttoainestrategiasta.
 

Ranskalaisvarustamon loikka Itämerelle

 
Ranskalainen perheyhtiö, Marseillessa päämajaansa pitävä CMA CGM on maailman neljänneksi suurin konttivarustamo. Yhtiö on viime aikoina laajentanut toimintaansa myös maapuolen logistiikkaan. Tänä vuonna varustamosta tuli sveitsiläisen Ceva Logisticsin suurin osakkeenomistaja, The Maritime-Executive kertoo.
Kesän aikana yhtiö on laajentunut myös Itämerelle. Syksyllä tehdyn sopimuksen mukaan suomalaisen Container Financen logistiikkatoiminnot Containerships Oyj, MultiLink Terminals Ltd ja CD Holding Oy tulevat osaksi CMA CGM:n toimintoja Euroopassa ja Välimeren alueella.

https://www.maritime-executive.com/article/cma-cgm-sees-volumes-and-revenue-rise

Jaa artikkeli
Paroc Banneri