– Uudet aluksemme eivät vain täytä, vaan ylittävät ympäristöstandardit, joita on asetettu rikkipäästöjen erikoisalueella eli SECA-alueella toimiville yrityksille. Uusien laivojen lisäksi suunnittelemme investointeja myös LNG:tä hyödyntävään rekkakalustoon. Tavoitteena on kestävän kehityksen mukainen logistiikkaketju ovelta ovelle, Containerships Oy:n toimitusjohtaja Kari-Pekka Laaksonen kertoo.
Nyt tilattuja kahta uutta alusta odotetaan liikenteeseen vuoden 2017 aikana. Kaksi aiemmin tilattua laivaa toimitetaan Containershipsille vuoden 2016 kuluessa. Kaikkien neljän laivan polttoaineena voidaan käyttää nesteytettyä maakaasua, mutta dual fuel -moottoreissa voidaan hyödyntää myös perinteisiä polttoöljylaatuja.
Uudet laivat ovat erittäin joustavia 45-jalkaisten konttien kuljettamiseen. Kuhunkin laivaan mahtuu jopa 639 45-jalkaista konttia ja kokonaiskapasiteetti vastaa 1 400 20-jalkaista konttia (TEU).
– Suuruuden ekonomialla voidaan saavuttaa kilpailuetua. Toki alusten suuruudella on rajansa, ja asiakkaille pitää edelleen tarjota tarpeeksi tiheitä kuljetuksia, sanovat Containershipsin COO Frédéric Leca sekä Laaksonen.
Containershipsin tekemien investointien yhteenlaskettu arvo nousee noin 250–300 miljoonaan euroon sisältäen hankinnat sekä meri- että maapuolelle.
– Haluamme tarjota markkinoiden ympäristöystävällisimmän vaihtoehdon. Ympäristöystävällisyys on myös talouden näkökulmasta järkevää ja uudistusten ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta vastinetta heidän rahoilleen, Laaksonen sanoo.
Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Olof Widen on tyytyväinen Containershipsin päätökseen.
– LNG on ylivoimaisesti lupaavin vaihtoehto alusten polttoaineeksi tulevaisuudessa. Pitkällä aikavälillä polttoainekustannukset ovat alhaiset, samoin päästöt ovat pienet. Containershipsin päätöksen ansiosta suomalaiset varustamot saavat tunnustusta edelläkävijöinä matkustajaliikenteen lisäksi nyt myös rahtiliikenteessä .
– Tarvittavan infrastruktuurin kehittäminen vie aikaa. Uskon kuitenkin vakaasti, että LNG on tulevaisuutta ja että jo viiden vuoden kuluttua lähes kaikissa uusissa aluksissa on LNG:tä käyttävät pää- ja apukoneet, hän jatkaa.