Crystal jatkaa arktisia risteilyjä – moni muu seuraa perässä

Yhä useampi varustamo alkaa olla kiinnostunut risteilyistä arktisilla vesillä sen jälkeen kun Crystal Serenity purjehti Luoteisväylän läpi tänä kesänä. Crystal Cruises aikoo ensi kesänäkin viedä 300-metrisen aluksen Kanadan pohjoisille vesille.

Yhä useampi varustamo alkaa olla kiinnostunut risteilyistä arktisilla vesillä sen jälkeen kun Crystal Serenity purjehti Luoteisväylän läpi tänä kesänä. Crystal Cruises aikoo ensi kesänäkin viedä 300-metrisen aluksen Kanadan pohjoisille vesille.

Risteilyjen ulottuminen yhä pohjoisemmaksi johtuu tietenkin ilmaston lämpenemisestä ja jäiden sulamisesta, Reuters kirjoittaa.

Ympäristöväki ja viranomaiset ovat ymmärrettävästi huolestuneita kartoittamilla vesillä lisääntyvistä risteilyistä. Niiden mielestä alusten kokoa tulisi rajoittaa ja ainakin kieltää niitä käyttämästä raskasta polttoöljyä.

Heikot satelliittiyhteydet

Myös Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste on huolissaan liikenteen lisääntymisestä pohjoisilla vesillä.

– Luoteisväylä on tuhansien merimailien mittainen eikä siellä ole satamia. Aivan varmasti on syytä keskustella liikenteen rajoituksista. Jos alus joutuu vaikeuksiin, viranomaiset eivät voi tehdä paljoakaan sen auttamiseksi, Vauraste sanoo Reutersille.

Vauraste tietää mistä puhuu, sillä kaikki suomalaiset jäänmurtajat kuuluvat Arctian laivastoon. Hän on myös Arctic Economic Councilin hallituksen varapuheenjohtaja.

Arktisten vesien liikennettä haittaa sekin, että pohjoisilla alueilla on heikot satelliittiyhteydet.

– Jäävuori saattaa tulla kohti 4-5 solmun vauhdilla, mutta komentosillan saamat satelliittikuvat ovat 10-20 tuntia vanhoja, Vauraste jatkaa.

Raskas polttoöljy sisältää riskinsä

Raskas polttoöljy on toinen huolenaihe. Jos megaluokan risteilyaluksesta vuotaa mereen raskasta polttoöljyä, on edessä varma ympäristökatastrofi norjalaisen Hurtigrutenin toimitusjohtaja Daniel Skjeldam varoittaa.

Hurtigrutenin alukset seilaavat Jäämeren lisäksi Etelämantereen vesillä. Varustamon suurimpien alusten matkustajakapasiteetti on 646 risteilyvierasta, mikä on vähän verrattuna Crystal Serenityn 1 700 matkustajaan.

Crystal-varustamosta huomautetaan, ettei Serenity käytä raskasta polttoöljyä.

– Kylmissä vesissä raskaasta polttoöljystä tulee entistäkin tahraavampaa. Sen hajoamisaika hidastuu, mikä pidentää katastrofin vaikutuksia.

– Ja jos vuoto tapahtuu aivan talven kynnyksellä, ei puhdistusta voida lainkaan toteuttaa. Öljy jää loukkuun jään alle, jossa se voi matkata tuhansia kilometrejä, World Wildlife Fund Internationalin puheenjohtaja Marco Lambertini selostaa.

YK:n arktinen koodi tulee voimaan ensi vuonna ja siinä raskaan polttoöljyn käyttö kielletään Etelämantereen vesillä. Pohjoisilla vesillä on kyse vain suosituksesta. Vaurasteen mukaan edessä voi olla koodin päivityksiä.

http://www.reuters.com/article/us-environment-shipping-arctic-idUSKCN12A14B

Jaa artikkeli