Perheristeilyjään markkinoiva Disney Cruise Line on, ehkä varustamon omaksikin yllätykseksi, noussut ilman lapsia matkustavien pariskuntien suosikiksi. Risteilyalan nettisaitti CruiseCritic ynnäilee Disney Cruisen saavan paremmat arviot lapsettomilta pariskunnilta kuin lastensa kanssa laivoille tulevilta asiakkailta. Varustamo on kylläkin äärimmäisen suosittu molempien ryhmien keskuudessa.
Vasta parisenkymmentä vuotta alalla toiminut Disney Cruise Line kuuluu nopeasti kasvavan risteilyalan menestyjiin. Miksi näin? Vastaukset ovat Bloombergin mukaan yksinkertaisia: laatu, ruoka ja puhtaus. Moni kehuu myös perhevarustamon henkilöstön ystävällisyyttä.
Tällä hetkellä varustamo operoi neljällä risteilyaluksella. Lisäksi se on tilannut Meyer Werftiltä kolme uutta, vuosien 2021 ja 2023 välillä valmistuvaa alusta. Seitsemän aluksen yhteenlaskettu kapasiteetti on yli 21 000 risteilyvierasta.
Risteilyalan asiantuntijat arvelevat, että noin viidesosa risteilyvieraista matkustaa ilman lapsia ja että tämän asiakassegmentin osuus kasvaa.
Disney Cruisen ensimmäinen alus, 2 700 matkustajan Disney Magic aloitti liikenteen vuonna 1998. Tuolloin varustamo keskittyi markkinoinnissaan lapsiperheisiin ja jälkikasvun viihdyttämiseen Mikki ja Minni Hiiren sekä Tuhkimon kaltaisten Walt Disney -hahmojen ja lapsille suunnattujen palvelujen avulla.
Asiakastyytyväisyys tapissaan
Disney Cruise on kuitenkin alusta alkaen osannut palvella hyvin myös aikuisia. Disneyn varustamon hotellitoiminnoista vastaava Ozer Balli toivottaakin kaikenikäiset risteilyvieraat tervetulleiksi aluksille.
Alukset on suunniteltu niin, että tekemistä riittää vanhemmillekin. Esimerkiksi 4 000 matkustajan Disney Dream ylpeilee ylistetystä sampanjabaaristaan.
Aikuisia muistetaan myös satamissa, joissa varustamo järjestää vain täysi-ikäisille tarkoitettuja ”satamaseikkailuja.” Tällaisiin kuuluu vaikkapa vierailu Bacardin rommitehtaalla Puerto Ricon San Juanissa.
Eipä ihme, että eräskin New Yorkissa asuva pariskunta lähtee syyskussa jo sadannelle Disney-risteilylleen.