Konsulttiyhtiö Drewry povaa nousevia konttimarkkinoita, vaikka uhkia ja haasteitakin riittää. Konttivarustamoiden yhteenlaskettu liiketulos ylittänee kuuden miljardin dollarin rajapyykin tänä vuonna ja ensi vuonna tulos sen kuin paranee.
Maailman konttisatamien kapasiteetti kasvoi vuoden ensi puoliskolla melkein kuusi prosenttia. Konsultit arvelevat kehityksen hidastuvan hienoisesti loppuvuonna niin, että koko vuoden 2017 kasvuksi jää satamissa 5,5 prosenttia.
Konttisamat ovat tänä vuonna elpyneet merkittävällä tavalla. Makkaran toista päätä tarkasteltaessa merikonsultien on pakko myöntää, että maailmankaupan liikennemäärät ovat parin viime vuoden aikana kehittyneet todella surkeasti – ja tällaiselta heikolta tasolta on siis melko helppo petrata vakuuttavasti jo yhden vuoden aikana.
Isoista riskeistä mikään ei nouse yli muiden
Vuosi 2017 alkoi hyvinkin riskipitoisesti: Donald Trumpin valinta USA:n presidentiksi, Kiinan USA:n kaupan ylijäämä, populismin nousu EU-maissa, USA:n ja Iranin välien kärjistyminen, terroristien hyökkäykset Euroopan suurkaupungeissa, brexit eli Britannian ero EU:sta sekä maahanmuuttajien virta Eurooppaan lisäsivät ja lisäävät edelleen epävarmuutta myös maailmankaupassa.
Nyt kun vuosi on kääntynyt loppuneljännekselleen, monet edellä mainituista tekijöistä pysyvät voimissaan – mutta niin, että mikään niistä ei näytä riittävän maailmankaupan kellistämiseen.
Kuitenkin Drewry varoittaa vuonna 2018 alkavasta kaupan regressiosta, joka hidastaa kasvuvauhtia lyhyellä keskipitkällä ja sihdillä.
Euroopan kuljetussopimusten suhteen Drewry maailailee nyt valoisampaa kuvaa vuosille 2017 ja 2018 kuin vielä viime kesäkuussa. Tämä johtuu varsinkin linjaliikenteen varustamoiden tanakammista neuvotteluasemista. Konttirahtien spot-hintojen alentumisetkin näyttävät lähinnä tilapäisiltä ilmiöiltä.
Konsultit pysyvät kannassaan, jonka mukaan konttirahtien hinnat kallistuvat tänä vuonna 15 prosenttia viime vuoden pohjamudista. Varsinkin spot-hinnat ovat hyötyneet varustamoiden kurinalaisesta hinnoittelusta ja terveestä liikevoiton tavoittelusta.
Nyt nähdään se, miten hyvin pomot ovat oppineet läksynsä
Harvat varustamot haluavat myöntää merkittäviä alennuksia kahtena perättäisenä vuotena. Ensi vuodesta tuleekin vaikea rasti eritoten valtamerivarustamoille: kasvu hidastuu ja uutta kapasiteetia tunkee markinoille 1,3 miljoonan teun verran.
Onni onnettomuudessa on se, että aiemmat vaikeat vuodet ovat opettaneet läksynsä varustamopomoille siitä, miten kapasiteettia hallitaan. Olemassaolevan tonniston hallinnasta tuleekin lähes taiteen laji tilanteessa, jossa ulcv (ultra large container vessels) -uudisrakennukset haukkaavat osuutensa valtamerikuljetuksista esimerkiksi Aasian sekä Euroopan ja Yhdysvaltain välisessä liikenteessä.
Kontikonsultti Drewryn näkemyksen mukaan ala näyttää kirkkaammalta kuinpitkään aikaan. Riskejäkikn riittää, joten menestyvien varustamoiden täytyy pitäytyä valituissa strategioissa.