Merenkulun järjestöt ECSA (European Community Shipowners’ Association) ja kuljetusalan työntekijöitä edustava ETF (European Transport Workers´ Federation) kiinnittivät EU-maiden terveydenhoidosta vastaavien ministereiden huomiota merenkulkijoiden terveyttä uhkaavaan miehistövaihtojen ongelmaan.
Järjestöt vaativat viime perjantain videokokouksessa EU-ministereitä puuttumaan pikaisesti ongelmaan, koska pandemia kaikkine matkustusrajoituksineen on estänyt miehistöjen vaihdot sekä EU:n sisällä että Schengen-alueen ulkopuolella.
ECSA:n pääsihteeri Martin Dorsman pitää miehistönvaihtoja valtavana ongelmana, joka uhkaa paitsi EU:n puolen miljoonan, myös koko maailman noin 1,6 miljoonan merenkulkijan terveyttä ja mielenterveyttä.
– Miehistöjen vaihdot on järjestettävä EU-alueen satamissa, jotta lomalle lähtevät pääsevät koteihinsa. Samoin laivoille tulevien miehistöjen viisumien saantia on helpotettava, jotta työntekijät pääsevät Schengen-alueelle. Näissä koronan oloissa merihenkilöstön riski sairastua tartuntaan pitää minimoida, sillä merenkulkijat ovat strategisesti tärkeän avainalan ammattilaisia. Ilman merikuljetuksia jäsenmaiden logistiikkaketjut eivät toimi, Dorsman sanoo laivanomistajien järjestön tiedotteessa.
Merenkulku kasvattaa EU-maiden bruttokansantuotetta joka vuosi 149 miljardilla eurolla ja työllistää alueella kaksi miljoonaa henkilöä suoraan ja välillisesti. Dorsman toivoo, että merenkulun merkitys muistetaan myös ensi perjantaina, kun Euroopan neuvosto kokoontuu pohtimaan unionin talouden ja kilpailukyvyn elvytystoimia pandemian jälkeen.
Miehistöjen vaihto-ongelmaan kiinnitti perjantaina New Yorkissa huomiota myös YK:n pääsihteeri Antonio Guterres, joka vaati merenkulkijoiden aseman tunnustamista strategisina avainhenkilöinä sekä heidän turvallisten työolojensa ja kotimatkojensa takaamista.
– Koronavirus on jättänyt satoja tuhansia merenkulkijoita loukkuun laivoillensa. Meillä on tietoja henkilöistä, jotka ovat joutuneet kiertämään maailman meriä jopa 15 kuukauden ajan. Tämä rikkoo kaikkia IMO:n piirissä ja muissa merialan konferensseissa tehtyjä päätöksiä ja kansainvälisiä sopimuksia, YK:n pääsihteerin edustaja Stephane Dujarric sanoo tiedotteessa.
Samaan aikaan toisaalla, ECSA on julkaissut YouTubessa Every Shipment Counts -nimisen esittelyvideon, jossa painotetaan merenkulkijoiden merkitystä kaikkien maiden huoltovarmuudelle. Suomalaisista videolla esiintyy m/s Wasa Expressin päällikkö, merikapteeni Jarkko Rinne.
Parin minuutin mittaisen videon voi katsoa osoitteessa: