Ahtaajien ensi viikolla alkava ´italialainen´ hidastuslakko häiritsee vakavalla tavalla Espanjan vientikaupan avainaloja – varsinkin jos toistaiseksi kolmipäiväisiksi suunnitellut pistelakot laajenenevat täysimittaiseksi työtaisteluksi.
Nykynäkymillä espanjalaissatamien ahtaajat tekevät töitä vain joka toinen tunti kolmen päivän aikana. Tilanne on kuitenkin niin tulehtunut, että lakko voi laajentua pitkäksikin kamppailuksi, asiantuntijat varoittavat.
Espanjan satamissa noin 6 000 ahtaajaa käsittelee vuosittain 500 miljoonaa rahtitonnia.
– Lakosta voi aiheutua vakavia ongelmia satamien lisäksi yrityksille, eräs tuntemattomana pysyttelevä Valencian sataman virkailija kertoo Reutersille.
Espanjan vientisektorin arvo on yli 330 miljardia euroa vuodessa, mikä vastaa kolmasosaa koko bruttokansantuotteesta. Viennistä kaksi kolmasosaa kuljetetaan köleillä eli satamien kautta.
Autojen tuotanto uhkaa halvaantua
Vallankin autoteollisuus kärsisi työtaistelun pitkittymisestä, sillä Espanja on Euroopan toiseksi suurin autojen tuottaja. Maassa rakennetaan noin 7 800 ajoneuvoa joka päivä ja näistä 80 prosenttia menee vientiin.
Volkswagenin omistama Seat on jo ilmoittanut etsivänsä tilaa varastoida autoja, jotka jäävät ahtaajalakon takia kuljettamatta. Seat vie Barcelonan sataman kautta noin 170 000 autoa vuodessa ulkomaille.
– Jos lakko kestää vain kolme päivää, on tilanne vielä hallittavissa. Pidempi lakko halvaannuttaisi koko tuotannon, sillä suuri osa autojen osista tuodaan maahan juuri satamien kautta, Seatin edustajaa sanoo.
EU sakottaa Espanjaa kalliiden ahtaajien takia
Työtaistelussa on kyse Espanjan hallituksen suunnitelmista vapauttaa yritykset palkkaamaan ahtaajansa avoimilta markkinoilta.
Nykyään Espanjan kaikki ahtaajat kuuluvat ammattiliittoon ja he voivat ansaita jopa 70 000 euroa vuodessa, PriceWaterhouseCooperin tutkimuksesta ilmenee.
Hallituksella on hyvä syy saattaa ahtaajien työllisyys Euroopan unionin vaatimusten mukaiseksi, sillä EU on lätkäissyt Espanjalle isot sakot nykytilanteen takia: maa on maksanut joka päivä 27 000 euroa sakkoa vuodesta 2014 lähtien.
Hallituslähteet pelkäävät EU:n uhkausta nelinkertaistaa sakot, jollei tilannetta ratkaista nopeasti.
Työntekijäosapuoli ei lainkaan ymmärrä tilannetta. Ahtaajat väittävät hallituksen repivän rikki kaikki sovitut säännöt, joilla turvataan työntekijöiden asemaa.
– Espanjan hallitus ei välitä espanjalaisista työpaikoista, espanjalaisesta omanarvontunnosta eikä kansainvälisistä sopimuksista, ITWF:n (International Transport Workers’ Federation) ahtaajia edustava Paddy Crumlin kertoo tiedotteessaan.