Estniska Saaremaa Shipping Company tar två moderna, isförstärkta färjor ur trafik från färjelinjerna till Dagö och Ösel
Den 19 augusti får de estniska färjorna Muhumaa och Saaremaa nya namn och inleder den 20 augusti trafik mellan Cuxhaven och Brunsbüttel i Tyskland med estniska besättningar. Fartygen döps om till Grete och Anne Marie och trafiken opereras av det tyska rederiet Elb-Link, som har liknande ägarstruktur som Saaremaa Shipping Company. Endast den nyaste färjan i trion – Hiiumaa – blir kvar i trafiken mellan de estniska största öarna och fastlandet.
Staten ska transportera
Inom det estniska närings- och kommunikationsministeriet var man nämligen inte nöjd med ötrafikens otransparenta och ökande kostnadsnivå, vilken ledde till ett politiskt beslut om att det statliga aktiebolaget Tallinna Sadam (Port of Tallinn) skulle ordna ötrafiken. Tallinna Sadam fick bråttom med att få nya färjor innan avtalet med Saaremaa Shipping Company går ut. Då ett köp av den nuvarande färjetrion misslyckades beställde Tallinna Sadam istället två nya färjor från ett polskt varv och två från Turkiet.
I vintras utfördes modelltester i is vid Aker Arctic i Helsingfors. I juni slutfördes en namntävling och de i Polen beställda färjorna får namnen Tõll och Piret. Färjorna från Turkiet döps till Leiger och Tiiu. Tallinna Sadam har också bildat ett dotterbolag TS Shipping som söker besättningar för nästa år.
Avtal till 2016
Saaremaa Shipping Company har avtal för de två linjerna fram till 2016. Tills avtalet går ut kommer Hiiumaa och den chartrade färjan Ionas, som saknar isklass, att trafikera linjen mellan Saaremaa (Ösel) och fastlandet. Linjen mellan den näst största ön Hiiumaa (Dagö) och fastlandet trafikeras av veteranerna St. Ola och Regula – båda ursprungligen byggda för trafik över Öresund. Det innebär att färjornas kapacitet faller till ungefär samma nivå som innan Saaremaa Shipping Companys nya färjor levererades 2010 och 2011. De äldre färjornas kapacitet uppfyller det avtal som tecknades tio år sedan. Men med hjälp av de nya färjorna lyckades man eliminera de kilometerlånga bilköerna som tidigare kännetecknade trafiken. Senaste söndag uppges bilarna ha köat upp till sex timmar i Kuivastu hamn.
Även antalet passagerare och bilar ökade märkbart på linjerna. Saaremaa Shipping Company transporterade över två miljoner passagerare och närmare 860.000 bilar i fjol.