Tarkkoja arvoja on saatu vaikkapa Gibraltarin salmen kaltaisesta merenkulun pullonkaulasta. S5P:n mittauslaitetta kutsutaan nimellä Tropomi ja se paljastaa lahjomattomasti Välimerelle tulevien ja sieltä lähtevien alusten liian korkeat typpipäästöt, BBC kirjoittaa.
– Alusten yläpuolella voi nähdä suorat päästöviivat, koska laivat yleensä ajavat samaa kurssia, Hollannin meteorologisen laitoksen KNMI:n johtaja ja Tropomin keksijä Pepijn Veefkind kertoo.
– Viime viikolla Gibraltarissa ei ollut kerralla kovin montaa suurta alusta, ehkä parikymmentä. Mutta jokainen näistä päästi ilmaan todella paljon typpidioksidia (NO2).
Typpidioksidia on nähtävissä alusten väylien yläpuolella sekä suurten kaupunkien, teollisuuskeskusten ja valtateiden yllä. Typpipäästöt ovat eräs merkittävistä ilman laatua huonontavista tekijöistä.
Sentinel-5P -satelliitti on merkittävä askel merenkulun päästöjen entistä tarkempaan mittaukseen.
– Olemme nähneet aluspäästöjä ennenkin, mutta nyt olemme keränneet paljon big dataa väylien yläpuolelta. Tropomin avulla kaikki nähdään yhdessä kuvassa. Kun aiemmin mittausalueemme oli 20 x 20 kilometriä, on se nyt huomattavasti tarkempi eli 7 kertaa 3,5 kilometriä, tohtori Veefkind selostaa.
Sentinel nostaa tutkijoiden silmät taivaalle
Merenkulun päästöt on tiedetty jo pitkään suuriksi, mutta avomerellä ne ovat helposti kadonneet horisontin taakse. Paksut mustat savupatsaat ovat aiemmin paljastuneet vain satamissa. Kuitenkin maailman 50 000 kauppalaivaa pidetään ilmaston lämpenemisen kuudenneksi suurimpana aiheuttajana.
Merenkulku on päässyt kuin koira veräjästä aiemmista Kioton ja Pariisin ilmastosopimuksista. Siksi merenkulku on ympäristöväen silmissä saanut maineen toimialana, joka yrittää viimeiseen asti kartella vastuitaan.
Viime aikoina meriala on puhdistanut kylläkin mainettaan lupaamalla leikata hiukkaspäästöjä 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Lupaus paremmasta on jättänyt kysymyksen siitä, miten päästöjen alentumista mitataan. BBC:n mielestä EU:n Sentinel -satelliittiohjelmat täyttävät tämän aukon. Sentinel nostaa merenkulun äkkiä kaikkien tutkijoiden ja ympäristönsuojelijoiden valokeilaan.
Unioni kehittelee jo seuraavaa mittalaitetta
S5P-Tropomi ei näe näkymätöntä hiilidioksidia, mutta typen oksidipäästöjen avulla myös muista kasvihuonepäästöistä saadaan laskettua tarkat arviot.
EU on jo antanut toimeksiannon alaiselleen, eurooppalaiselle avaruushallinnolle ESA:lle alkaa kehitellä myös hiilidioksidia tunnistavia satelliitteja.
Seuraava versio eli Sentinel 7 -satelliitti ammuttaneen kiertoradalle 2020-luvun alkuvuosina. Sentinel 7:n tavoitteena on mitata ja kuvata hiilidioksidipäästöjä 3 kertaa 3 kilometrin alueilla kaikilla maailman merillä.
http://www.bbc.com/news/science-environment-43926232