European Shipping Summit kokosi Euroopan merenkulkualan vaikuttajat Brysseliin 19.-20. syyskuuta. Summitin ensimmäisen keynote-puheenvuoron piti Euroopan komission entinen puheenjohtaja Jose Manuel Barroso, joka käsitteli globaalia geopoliittista tilannetta ja merenkulun suhdetta Euroopan turvallisuuteen. Barroso muistutti merenkulun strategisesta merkityksestä Euroopalle. Merkitys on vain korostunut geopoliittisen muutoksen myötä. Ja samalla Barroso totesi, että valitettavan harva ymmärtää tämän ja harva tietää, että 40 prosenttia maailman laivastosta on eurooppalaista.
Sekä Barroso, että Maltan liikenneministeri Aaron Farrugia nostivat esiin Euroopan merenkulkupolitiikan todeten, että on tärkeää, että Euroopan merenkulku näyttää tietä vihreässä siirtymässä, mutta samaan aikaan on huolehdittava siitä, että siirtymä tehdään niin, että se ei heikennä Euroopan kilpailukykyä. Sääntelyn täytyy olla tasapainossa kilpailukyvyn ylläpitämisen kanssa.
Uusien polttoaineiden saatavuus huolenaiheena
Uudet polttoaineet ja niiden turvallisuus herättivät keskustelua. American Bureau of Shippingin (ABS) Vassilios Kroustallisin näkemys oli, että tällä hetkellä metanolilla on etumatka ammoniakkiin verrattuna. ABS:n ennuste on, että vuoteen 2050 mennessä metanolin osuus polttoaineista on 40 prosenttia, ammoniakki 20, LNG 5 ja öljypohjaiset polttoaineet alle 20 prosenttia. Polttoaineen saatavuus tulee olemaan teknologian saatavuutta haastavampaa energiasiirtymän toteuttamisessa. Tämän nosti esiin myös Hapag-Loydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen. Jansen korosti myös, että merenkulun siirtymävaiheessa on edistettävä yhteistyötä: ”Meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ei ole yritysten välistä kilpailua ollakseen muita vihreämpiä. Kyse on muutoksen skaalaamisesta koko merenkulkualalla yhteistyössä. Tehdään yhdessä kestävästä merenkulusta uusi standardi.” Uusien polttoaineiden turvallisuuden varmistamisen ja turvallisuuskoulutuksen tärkeyttä korostettiin useassa puheenvuorossa.
Ihmiset ovat merenkulun ydin ja muutoksen voimavara
”Suurin haaste merenkululle tulevina vuosina on se, miten alalle saadaan houkuteltua nuoria osaajia”. Näin totesi Fotini Ioannidou Euroopan komissiosta. Alan houkuttelevuus ja näkyvyys nuorten keskuudessa nostettiin yhdeksi alan painopisteeksi, jonka eteen kaikkien tulisi tehdä yhteistyötä, niin viranomaisten, työntekijäliittojen kuin varustamojen. Monimuotoisuus ja naisten määrän lisääminen on ratkaisevan tärkeää, totesivat sekä varustamojen globaalin kattojärjestön ICS:n puheenjohtaja Emanuele Grimaldi että Vera Tax Euroopan parlamentista (S&D).
Summitin päätti komission liikennepolitiikasta vastaavan pääosaston DG Moven uusi pääjohtaja Magda Kopczynska. Kopczynska totesi, että merenkulku on tavalla tai toisella kaikkien muiden sektoreiden taustalla ja strategisesti erittäin tärkeä Euroopalle. Hän haastoi alaa yhdessä miettimään, miten voimme vielä tehdä lisää ja eritavalla, jotta pystymme vastaamaan tuleviin haasteisiin. Kopczynska myönsi, että EU:n vihreän siirtymän FitFor55-paketti on monimutkainen kokonaisuus, mutta korosti, että eri toimijoiden yhteistyöllä se pystytään toteuttamaan. Kopczynskan näkemys oli, että EU on selvinnyt toistaiseksi suhteellisen hyvin kahdesta suuresta kriisistä, pandemiasta ja Ukrainan sodasta, mutta kannusti kuulijoita miettimään, miten voimme varautua vieläkin paremmin seuraavaan yllättävään kriisiin.
European Shipping Summit on poliitikkojen, viranomaisten, varustamojen ja muiden meriklusterin elinkeinojen ja toimijoiden yhteinen keskustelutilaisuus, joka järjestetään Brysselissä kahden vuoden välein. Tilaisuuden järjesti Euroopan varustamojen kattojärjestö ECSA yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa. Suomen Varustamot ry on ECSA:n jäsen.