Samalla Exxon Mobilista tulee ylivoimaisesti suurin vähärikkisen meripolttoaineen myyjä maailmassa. Ennen IMO:n tammikuussa voimaan tulevia päästörajoituksia meripolttoaineen markkinat ovat tarjonneet suurille öljy-yhtiöille houkuttelevan keinon päästä eroon niin sanotuista ”tynnyrinpohjista” eli erittäin rikkipitoisesta raakaöljystä, joka ei ole kelvannut muihin korkeamman jalostusarvon käyttökohteisiin, Bloomberg kirjoittaa.
Bisnesmallia lentoliikenteestä
YK:n alaisen IMO (International Maritime Organization) vuoden alussa voimaan tulevilla ympäristösäännöillä on merkittäviä vaikutuksia sekä öljy-yhtiöille että varustamoille. Sekä öljynjalostamoissa että varustamoissa on toden teolla jouduttu pohtimaan puhtaampien polttoaineiden ja korvaavien investointien käyttöä, saatavuutta ja hintaa.
– Suurimmat öljy-yhtiöt kehittelevät merenkulkuun lentoliikenteestä tuttua bisnesmallia. Jalostamot tarjoavat isoille varustamoille kaikkialla saatavia puhtaampia polttoaineita, jos nämä sitoutuvat pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, lontoolaisen öljy- ja kemikaalialan asiantuntijayritys Wood Mackenzien varatoimitusjohtaja Alan Gelder ennustaa.
Suuret jalostamot pyrkivät vastaamaan varustamojen tarpeisiin oikean tyyppisillä polttoaineilla, joista ne voivat palkkioksi laskuttaa myös paremman hinnan. Gelderin mielestä pienemmät ja alueelliset öljy-yhtiöt eivät tähän kykene.
Texasin Irvingissä pääkonttoriaan pitävä Exxon Mobil aikoo aloittaa IMO:n määräyksiin sopivien polttoaineiden myynnin vuoden kolmannella neljänneksellä. Tuotteita voi bunkrata Pohjois-Euroopassa Rotterdamissa, Antwerpenissa ja Zeebruggessa sekä Välimerellä Genovan ja Marseillen satamissa. Aasiassa satamia ovat Singapore ja Thaimaan Laem Chabang. Polttoainelaadut ovat yhteensopivia kaikissa satamissa.
Muutkin öljy-yhtiöt ovat hiljattain aloitelleet uusien, IMO:n määräysten mukaisten öljylaatujen tarjonnan. Näitä ovat muiden muassa italialainen Saras SpA ja israelilainen ORL Refineries. Myös brittiläis-hollantilainen jättiyhtiö Royal Dutch Shell on kokeillut uusien laatujen myyntiä eri satamissa ympäri maailman. Kiinalaisen China Petrochemicalin arvellaan jo ensi vuonna kykenevän tuottamaan kymmenen miljoonaa tonnia alhaisen rikkipitoisuuden bunkkeriöljyä.
Sopivia polttoaineita pitää etsiä
Öljyekspertti Wood Mac huomauttaa, että nimen omaan yhteensopivuus nousee yhdeksi varustamoiden huolenaiheeksi ja kompastuskiveksi. Laadultaan toisistaan poikkeavat polttoaineet voivat sopia huonosti erilaisten meridieseleiden energianlähteeksi. Wood Macin mukaan voi kulua parikin vuotta, ennen kuin varustamot löytävät juuri niiden laivakoneisiin sopivimmat bunkkeriöljyt.
– Jossakin vaiheessa käyttäjille selviää, että juuri nämä polttoaineet sopivat heidän aluksiinsa. Siinä vaiheessa myös markkinat alkavat erottua toisistaan. Mutta ennen kuin tämä segregaatio tapahtuu, meidän mielestämme on arvokas asia, että puhtaampia ja paremmin yhteensopivia polttoaineita yleensä tulee saataville ympäri maailman satamia, Gelder pohtii.