Autojätti Fiat Chrysler Automobiles NV vaatii varustamojen ryhmältä korvauksia rahtihintojen fiksaamisesta eli kartellihinnoittelusta. Syytetyt varustamot ovat kotoisin Aasiasta, Euroopasta ja Etelä-Amerikasta ja eräiden dokumenttien mukaan ne ovat alustavasti myöntäneet hinnoista sopimisen, NY Times kirjoittaa.
Autotehdas vaatii USA:n liittovaltion merenkulkuviranomaisten (Federal Maritime Commission, FMC) määräämään varustamot maksumiehiksi autonkuljetusten jupakassa.
Syytettyjen penkillä ovat Wallenius Wilhelmsen Logistics AS ja sen sisarvarustamo EUKOR Car Carriers Inc, Nippon Yusen Kabushiki Kaishja, Mitsui O.S.K. Lines Ltd, Compania Sud Americana de Vapores sekä norjalainen Hoegh Autoliners AS kumppaneineen.
Varustamoiden kartelleista vaikea saada todisteita
Fiat Chrysler jätti FMC:lle virallisen korvausvaatimuksensa lokakuun 17. päivänä. Italialais-amerikkalainen autonvalmistaja huomauttaa maksaneensa edeltäjiensä kautta jo vuosien ajan satojen miljoonien dollareiden ylihintoja autojen merikuljetuksista.
Norjalainen Hoegh myönsi syyllisyytensä jo viime kuussa ja onnistui sovittelemaan rikoksensa 21 miljoonan dollarin sakkomaksuilla.
Neljä varustamopomoa on ”periaatteessa” myöntänyt kartellisyytteet, mutta asioista ei ole vielä päästy rangaistuksiin saakka. USA:n oikeusministeriö aloitti tutkimuksensa jo vuonna 2012.
Fiat Chrysler sanoo maksaneensa rahdeista ylihintoja jo vuodesta 1997 lähtien. Fiat Chryler väittää maksaneensa fuusion jälkeen autojen kuljetuspalveluista enemmän kuin jos autonvalmistajat olisivat pysyneet toistensa kilpailijoina.
Vuodesta 2016 lähtien varustamokartellijuttuja on ilmaantunut myös muilta autojen ja kuorma-autojen valmistajilta.
Yhdysvalloissa eri oikeusasteiden toimivalloista varustamokartellien suhteen on riidelty jo vuosien ajan.