Uudet, entistä tiukemmat ympäristövaatimukset rikkipitoisuusrajojen suhteen astuvat voimaan 1.1.2015. Finnlines on tilannut Wärtsilän rikkipesurijärjestelmän (Wärtsilä Exhaust Gas Cleaning System) kuuteen viimeisimpään roro-alukseen (rakennettu 2011-2012) ja Alfa Lavalin rikkipesurijärjestelmän (Alfa Laval PureSOx exhaust gas cleaning system) neljään roro-alukseen (2000-2002).
Molempien toimittajien rikkipesurijärjestelmät tullaan asentamaan tämän vuoden lopussa ja vuoden 2015 alussa.
Wärtsilän ja Alfa Lavalin rikkipesurijärjestelmien ansiosta alukset täyttävät kaikki uudet ympäristövaatimukset käyttäessään edelleen polttoaineenaan raskasta polttoöljyä.
– Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme ilmoittaa yhteistyöstä Finnlinesin kanssa tässä tärkeässä hankkeessa yhteisenä tavoitteenamme meriympäristön suojelu. Tämä tilaus sisältää meidän luotettavan ja toimivan Alfa Laval PureSOx -järjestelmän, joka tarjoaa välittömästi kustannussäästöjä polttoainekuluissa verrattuna tislatun polttoaineen käyttöön. Pitkällä aikavälillä nämä helposti hybridisiksi muutettavat ”open-loop”-järjestelmät mahdollistavat Finnlinesin vaihtamaan meriveden ja makean veden välillä, tuoden toimintaan ainutlaatuista joustavuutta, sanoo Lars Renström, President and CEO, Alfa Laval Group.
– Uudet rikkioksidipäästösäännökset vähentävät merkittävästi merenkulun ympäristövaikutuksia Itämerellä ja Pohjanmerellä (ml. Englannin kanaali). Wärtsilän rikkipesurijärjestelmä (Wärtsilä Exhaust Gas Cleaning System) edustaa käytännöllistä jälkiasennettavaa ratkaisua toimijoille, jotka haluavat täyttää kaikki lainsäädännön vaatimukset. Meillä on vahva kokemus ja tietämys rikkipesurijärjestelmien integroinneista olemassa olevaan laivastoon ja odotamme innolla yhteistyötä Finnlinesin kanssa tässä tärkeässä projektissa”, sanoo Juha Kytölä, Vice President Environmental Solutions, Wärtsilä.
Samalla Finnlines on tilannut innovatiivisen Promas Lite -propulsiojärjestelmän Rolls-Roycelta neljään Star-luokan ropax-alukseensa. Nämä muutosprojektit tullaan tekemään vuoden 2014 aikana. Johtuen hydrodynaamisen tutkimuksen ja potkurilapojen valmistuksen kehityksestä, tämä uusi potkuri- ja peräsinjärjestelmä lisää tehokkuutta ja on suunniteltu erityisesti jälkiasennettavaksi jo olemassa oleviin aluksiin. Investointi alentaa merkittävästi alusten käyttämää konetehoa ja vähentää alusten polttoaineen kulutusta sekä parantaa alusten nopeutta konetehon pysyessä samana.
Andrew Marsh, Rolls-Royce, President, Services sanoo: ”Olemme tyytyväisiä, kun voimme työskennellä yhdessä Finnlinesin kanssa ja saamme ensimmäisen Promas Lite -asennuksen Itämerelle. Paitsi että Finnlines vähentää polttoaineen kulutusta, olemme iloisia kun voimme edistää heidän pyrkimystään vähentää NOx päästöjä sekä luoda siten terveellisempi ja puhtaampi ympäristö meidän vesillä.”
– Ympäristömääräysten noudattaminen ja kustannustehokkaat toiminnot ovat Finnlinesin menestyksen avaintekijöitä. Rikkipesuri- ja Promas Lite -järjestelmien asentaminen moderneihin aluksiimme on merkittävä askel strategiassamme. Wärtsilän, Alfa Lavalin ja Rolls-Roycen laaja kokemus näissä asioissa ja etenkin jälkiasentamisessa, auttaa meitä rakennusvaiheiden hallinnassa, sanoo Emanuele Grimaldi, toimitusjohtaja, Finnlines Oyj.
Finnlines tulee jatkamaan ympäristöinvestointeja yhtiön muiden alusten osalta. Näihin tullaan ensisijaisesti tekemään polttoainejärjestelmän muutostyöt, mikä mahdollistaa kaasuoöljyn käytön ja toissijaisesti asentamaan rikkipesurit. Polttoainejärjestelmän muutostyöt tullaan tekemään tämän vuoden puolella.