– Olemme edelleen keskittyneet tuottavuuden parantamiseen muun muassa tekemällä muutoksia laivastosuunnitelmaan ja optimoiden alusten kulkemia reittejä. Tekemämme investoinnit vastuullisen merenkulun saralla auttavat meitä myös parantamaan tulostamme. Kun alusten pidennysohjelma tämän vuoden lopussa on valmis, kaikenkaikkiaan kuusi alusta on pidennetty ja meillä on käytössä 6 000 kaistametriä enemmän lastitilaa, mikä vastaa kahta isohkoa alusta. Lisäkapasiteetin lisäksi, tämä on kestävän kehityksen mukaista toimintaamme: polttoaineenkulutus kuljetusyksikköä kohden vähenee, kun aluksiimme pystytään lastaamaan suurempia yksikkömääriä.
– Melkein 92 prosenttia Suomen viennistä ja 78 prosenttia Suomen tuonnista kuljetetaan meriteitse. Suomen merirahtivolyymit ovat jatkaneet kasvuaan, tuonti on kasvanut 6 prosenttia ja vienti 4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suotuisat kaupankäyntiolosuhteet ovat kasvattaneet myös meidän kuljettamia tavaramääriä: kuljetimme 388 000 lastiyksikköä, 82 000 henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) ja 304 000 matkustajaa. Tämä osoittaa, että Finnlines on merkittävä palvelun tuottaja Suomen taloudelle.
– Olemme järjestelmällisesti investoineet laivastoomme, yli miljardi euroa viimeisten 12 vuoden aikana. Lisäksi olemme nyt käynnistäneet 200 miljoonan euron roro-alusten uudisrakennusohjelman tilaamalla kolme isoa ympäristöystävällistä roro-alusta, jotka lisäävät 17 500 kaistametriä laivastoomme. Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Aluksiin asennetaan pakokaasupesurit ja alusten ladattavien akkuyksiköiden ansiosta satamakäynti on täysin päästötön. Pienempi polttoaineenkulutus saadaan aikaan rungon muotoilulla, potkuri-peräsinjärjestelmällä ja kitkaa vähentävällä kölin alla toimivalla ilmavoitelujärjestelmällä. Nämä alukset tulevat olemaan Itämeren uudenaikaisimpien ja ympäristöystävällisimpien laivojen joukossa.
– Finnlinesin tammi–kesäkuun loistava tulos ylitti viime vuoden ennätystuloksen ja tämä osoittaa, että strategiamme on oikea. Uudisrakennus- ja laivojen pidennysprojektien myötä Finnlinesilla tulee olemaan muutaman vuoden kuluessa Itämeren innovatiivisin, ympäristöystävällisin ja tehokkain aluskanta.”