Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 600 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 300 TEU. Alukset on suunniteltu joustaviksi erilaisille roro-lasteille sekä ala- ja pääkansi on suunniteltu paperin ja storo-lastin tehokkaaseen lastaukseen. Laiva pystyy kuljettamaan enimmillään 17 400 tonnia lastia. Alusten jääluokka on korkein Suomen / Ruotsin jääluokka.
Alukset on suunniteltu yhdessä pohjoismaisen merenkulkualan suunnitelutoimiston Knud E. Hansenin kanssa. Edistyneen teknologian ansiosta nämä uudet roro-alukset tulevat olemaan Itämeren uudenaikaisimpien ja ympäristöystävällisimpien laivojen joukossa. Aluksilla tulee olemaan käytössä viimeisimmän teknologian mukaiset moottorit, joilla varmistetaan pienin mahdollinen polttoaineen kulutus ja pienimmät mahdolliset hiilidioksidipäästöt. Aluksiin asennetaan pakokaasupesurit poistamaan rikki- ja muut hiukkaset.
Nämä uudenlaiset hybridialukset käyttävät liikennöidessään perinteisiä polttoaineita, mutta alusten litium-ioni-akkuyksiköt ladataan liikeellä oltaessa ja ladattu sähkö hyödynnetään satamassa, jolloin satamakäynti on päästötön.
Innovatiivinen kölin alla toimiva ilmanpyöritysjärjestelmä luo laivan pohjaan ilmakuplien muodostaman pinnan, joka vähentää laivan kitkaa ja hydrodynaamista vastusta samalla pienentäen polttoaineen kulututusta ja päästöjä. Optimaalinen energiatehokkuus varmistetaan rungon muotoilulla ja integroidulla potkuri-peräsinjärjestelmällä.
”Jatkamme edelleen laivastomme uudistamista. Tämä auttaa meitä vastaamaan kasvaneeseen kysyntään ja voimme palvella asiakkaitamme paremmin. Alukset rakennetaan tekniset- ja ympäristötekijät huomioiden, ja siten parannamme energiatehokkuuttamme entisestään. Laivojen polttoaineen kulutus, ja siten myös päästöt, ovat pienimmät mahdolliset. Tämä on jälleen investointi kestävän kehityksen edistämiseksi. Poikkeuksellisen teknologian ansiosta näistä laivoista tulee maailman innovatiivisimmat ja tehokkaimmat alukset, joista voimme olla ylpeitä,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.