Finnlines-konsernin tammi-kesäkuun liikevaihto oli 336,4 (356,9) miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 tammi–kesäkuun tulokseen. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 325,3 (343,8) miljoonaa euroa, josta matkustajaliiketoiminnan osuus oli 31,5 (25,6) miljoonaa euroa. Satamatoiminnat tuottivat 21,4 (24,8) miljoonaa euroa.
Lastimäärät laskivat hieman edellisvuodesta, mutta matkustajien lukumäärä kasvoi merkittävästi vuoteen 2022 verrattuna. Satamatoimintojen tuotto pieneni tavaramäärien laskun johdosta. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 10,4 (11,6) miljoonaa euroa.
Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 45,3 (56,8) miljoonaa euroa.
Velkojaan yhtiö lyhensi kaikkiaan 69,1 miljoonaa euroa ja raportointikauden lopussa korollinen nettovelka oli 384,7 (438,0) miljoonaa euroa.
Finnlines on jatkanut investointeja kestävään, ympäristöä säästävään tekniikkaan. Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaan kuuluu kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ekotehokasta ropax-alusta. Ensimmäinen hybridiropax-alus, jonka rakentaminen alkoi kesäkuussa 2021, on luovutettiin Finnlinesille heinäkuussa. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syyskuussa 2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä.
Konsernin palveluksessa oli raportointikauden aikana keskimäärin 1 674 (1 673) henkilöä, joista merihenkilöstöön kuului 963 (953) työntekijää ja maahenkilöstöön 711 (720) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 847 (1 777), josta merihenkilöstöä 1 073 (1 029) ja maahenkilöstöä 774 (748).
– Euroalueen talouskasvun ennustetaan olevan vaatimatonta tänä vuonna, mutta paranevan jonkin verran vuonna 2024. Suomen Tullin tilaston mukaan tammi–toukokuun yhteenlaskettu viennin arvo kasvoi 1,0 prosenttia, mutta tuonnin arvo väheni 14,3 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Sodan ja korkean korkotason johdosta kuluttajien sekä talouselämän luottamus on pysynyt pitkän ajan keskiarvon alapuolella. Myös inflaation odotetaan pysyvän edelleen korkeana, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa konsernin tulostiedotteessa.
– Laskeneet vientivolyymit ovat alentaneet lastivirtoja ja alhaisempi polttoainelisä on vaikuttanut Finnlines-konsernin liikevaihtoon. Joidenkin reittiemme heikentyneet volyymit ovat pakottaneet Finnlinesin joko vähentämään lähtöjä tai reitillä liikennöivien alusten lukumäärää. Näin ollen päätimme rahdata yhden roro-aluksen Grimaldi-konsernille. Lisäksi olemme vähentäneet kapasiteettia reiteillä, joilla volyymit ovat pienentyneet ja lisänneet kapasiteettia siellä, jossa näemme ja jossa on ollut kasvua.
– Haluamme myös kasvattaa liiketoimintaamme ja avata asiakkaillemme uusia reittejä, joista viimeisin on Ruotsi–Puola-linja, jossa yhden ropax-aluksen on tarkoitus aloittaa liikennöinti päivittäin Malmön ja Świnoujścien välillä muutaman viikon kuluttua.
Pippingsköldin mukaan matkustajaliikenne on elpynyt erittäin hyvin pandemian jälkeen.
– Finnlines voi tarjota erinomaisia palveluja upeilla laivoillaan Manner-Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi-liikenteessä. Ensimmäinen uusista Superstar-laivoista, Finnsirius, luovutettiin aikataulun mukaisesti 18.7.2023 ja se aloittaa Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä puolessa välissä syyskuuta. Toinen laiva, Finncanopus, tulee reitille Finnsiriuksen pariksi vuoden loppuun mennessä. Nämä kaksi Superstar-ropax-alusta, ”kruunun jalokivemme”, tarjoavat loistavat palvelut matkustajille ja kuljettajille ja lastikapasiteetti kasvaa lähes 30 prosenttia. Superstarit korvaavat nykyiset Star-luokan ropax-alukset, jotka siirtyvät ajamaan Malmön ja Travemünden välille, millä linjalla ne puolestaan tarjoavat entistä parempia palveluja sekä rahtiasiakkaille että matkustajille.
– Finnlines-konserni jatkaa edelleen vihreän siirtymän investointeja. Viiden uuden hybridialuksen, maasähkön, muiden huipputeknologisten laitteistoasennusten ja operatiivisten toimenpiteiden ansiosta Finnlines pysyy kärjessä, kun vertaillaan vähähiilisempään ja myöhemmin hiilineutraaliin liikenteeseen siirtymistä. Finnlines saattaa parhaillaan päätökseen uusien ekotehokkaiden alusten investointiohjelmaansa vahvistaakseen entisestään johtoasemaansa Itämeren ja Pohjanmeren alueen merenkulun logistiikan vihreässä infrastruktuurissa.
Vaula Aunola