– Vuoden 2017 kolmas vuosineljännes oli Finnlinesin historian paras vuosineljännes. Tammi–syyskuun 2017 raportointikauden tulos parani noin 12 prosenttia ja oli 67,9 (60,9) miljoonaa euroa ollen samalla myös Finnlinesin historian paras yhdeksän kuukauden tulos. Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli 32,5 (30,3) miljoonaa euroa. Suomen talouden elpyminen heijastuu meidän vienti- ja tuontivolyymeihin, jotka ovat jatkaneet kasvua yli 10 prosenttia, toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo.
– Finnlines on jatkanut laivastoon tehtäviä investointejaan varmistaakseen toimintansa yhä vastuullisempana ja ympäristöystävällisempänä varustamona. Nyt kun olemme vieneet päätökseen 100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelmamme, jonka tarkoituksena on vähentää yli 90 prosenttia alusten rikkipäästöistä, olemme aloittaneet uuden energiatehokkuuteen ja päästöjen vähentämiseen tähtäävän investointiohjelman. Tämän 70 miljoonan euron investointiohjelman myötä pidennämme neljää Breeze-sarjan roro-alusta sisältäen option kahdesta aluksesta.
– Tehokkaana operaattorina Finnlines on viime vuosikymmenen aikana ottanut käyttöön aina vain isompia aluksia niin ropax- kuin roro-segmentissä luoden mittakaavaetua ja pienentäen voimakkaasti päästöjä kuljetettua tonnia kohden. Ensimmäinen alus on parhaillaan pidennettävänä ja viimeisen aluksen pidennyksen on määrä valmistua toukokuussa 2018. Noin 30 prosentin kapasiteetin lisäys alusta kohden vähentää entisestään energian kulutusta kuljetettua yksikköä kohden. Finnlines on myös investoinut digitalisaatioon. Olemme kehittäneet satamatoimintoihimme mobiilipalveluja ja olemme ottaneet käyttöön kaksi merkittävää ERP-järjestelmää, joista toinen liittyy sataman toimintoihin ja toinen alusten tehokkuuden seurantaan ja mittaamiseen.
– Merenkulkualalla on tällä hetkellä useita vallitsevia ja tärkeitä teemoja jotka on välttämätöntä toteuttaa, kuten rikki- ja hiilidioksipäästöjen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen meneillään olevan toimialan konsolidaation lisäksi. Ennen kaikkea olemme siirtymässä aikakaudelle, jolla akkuteknologia tullaan asentamaan useisiin uudisrakennuksiin. Jokainen tämänkaltainen alus saapuu ilman päästöjä satamiimme. Suomen juhliessa 100-vuotista itsenäisyyttään ja Finnlinesin juhliessa perustamisensa 70-vuotispäivää, on yhtiömme vahvempi kuin koskaan. Oikeiden strategisten, operatiivisten ja taloudellisten päätösten johdosta tämä on meidän kolmas perättäinen ennätyksellinen vuosi. Tulemme jatkamaan toimintamme optimointia ja etsimään uusia kasvukohteita vahvistaaksemme edelleen kilpailuasemaamme.
– Vastataksemme kasvaneeseen kysyntään olemme laajentamassa laivastoamme. MS Europalink on palaamassa Finnlinesille Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen Malmö–Travemünde-reitille ensi vuoden alussa. Siihen tullaan asentamaan ”closed-loop-ready”-pakokaasupesurijärjestelmä. Samalla MS Nordlink siirretään Suomen ja Ruotsin välille Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitille. Molempien Star-luokan aluksien lastikapasiteetti on 4 200 kaistametriä.
– Isompien alusten sekä ympäristöä paremmin säästävien ja tehokkaampien toimintojen avulla voimme palvella asiakkaitamme jopa vielä paremmin. Olemme valmiita ja hyvin varustautuneita kasvamaan yhdessä asiakkaidemme kanssa erittäin vastuullisesti.”