Finnlinesin investoinnit tuottavat tulosta

Tom Pippingsköld: ”Investoimme uusiin laivoihin ja tuomme lisäkapasiteettia Itämerelle sekä Biskajan ja Irlannin liikenteeseen.”

– Finnlines jatkaa palvelujensa laajentamista kasvattamalla asiakkaille tarjottavaa rahtikapasiteettiaan ja laajentamalle asiakkaille tarjottavaa reittiverkostoaan entistä tehokkaammin, luotettavammin ja kestävämmin, toimitusjohtaja Tom Pippingsköld toteaa. Kuva: Finnlines

Finnlines-konsernin tammi–syyskuun 2022 liikevaihto kohosi 558,4 miljoonaan euroon, jossa on 31 prosentin kasvu vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Raportointikauden tulos oli 105,2 miljoonaa euroa, mikä on 52 prosentin kasvu verrattuna 2021 tammi–syyskuun 69,0 miljoonaan euroon. Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia, EBITDA, nousi 169,2 miljoonaan euroon (121,2 vuonna 2021).

Näkymissään yhtiö odottaa Finnlines-konsernin taloudellisen tuloksen ennen veroja arvioidaan paranevan vuoteen 2021 verrattuna, mikä johtuu yhtiön laivastoon viimeisen vuosikymmenen aikana
tehdyistä investoinneista, talouden kasvusta ja toimista, joilla on saavutettu säästöjä ja parannettu tuottavuutta.

Lähde: Finnlines tuloskatsaus tammi-syyskuu 2022.

– Yhtiön taloudellinen tulos on parantunut huolimatta siitä, että Ukrainassa käytävä sota, kiihtyvä inflaatio ja energian kallistuminen heikentävät kuluttajien ja liike-elämän luottamusta, toimitusjohtaja  toteaa tuloskatsauksen yhteydessä.

– Taloudellisesta epävakaudesta huolimatta rahtimäärät ovat olleet melko hyvät kolmena ensimmäisenä vuosineljänneksenä, hän jatkaa.

Finnlines kuljetti 572 000 lastiyksikköä, 99 000 henkilöautoa ja 541 000 yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

Kesällä 2022 Finnlines toi liikenteeseen kolme uutta Eco-luokan hybridiroro-alusta, jotka ovat osa 500 miljoonan euron vihreää investointiohjelmaa. Alukset liikennöivät reitillä Bilbao–Zeebrugge/Antwerpen–Travemünde–Helsinki/Kotka.

– Nämä jättikokoiset alukset, jotka on varustettu viimeisimmällä tekniikalla, eivät tarjoa ainoastaan mittakaavaetuja asiakkaille, vaan vähentävät myös ympäristöjalanjälkeä.

– Investoimme uusiin laivoihin ja tuomme lisäkapasiteettia Itämerelle sekä Biskajan ja Irlannin liikenteeseen. Heinäkuussa Finnlines avasi Irlannin Rosslaren ja Belgian Zeebrüggen välille uuden rahtireitin, joka tarjoaa tärkeän yhteyden Irlannin ja muun Euroopan välille. Reitin avaaminen on otettu hyvin vastaan markkinoilla ja siksi pienempi roro-alus korvattiin nopeasti suuremmalla, jossa on lähes 4 200 kaistametriä rahdille.

– Meneillään oleva 500 miljoonan euron investointiohjelmamme käsittää kaksi Superstar ropax-alusta jo liikenteessä olevan kolmen hybridiroro-aluksen lisäksi. Ensimmäinen alus, Finnsirius, laskettiin vesille elokuussa ja toisen, Finncanopus-aluksen, kölinlaskua vietettiin syyskuussa. Finnsirius ja Finncanopus lisäävät huomattavasti matkustusmukavuutta. Kumpikin laiva voi kuljettaa 1 100 matkustajaa, mikä tarkoittaa kaksinkertaista kapasiteettia reitin nykyisiin ropax-laivoihin verrattuna. Rahtikapasiteetti kasvaa nykyisten laivojen hieman yli 4 000 kaistametristä 5 200 metriin. Uudet laivat aloittavat liikennöinnin reitillä Naantali–Långnäs–Kapellskär syksyllä 2023.

 

Jaa artikkeli