Grimaldi: Varustamoilla merkittävä rooli päästöjen vähentämisessä

Finnlinesissa aloitettiin ilmapäästöjä vähentävään teknologiaan liittyvät laiteasennukset jo useita vuosia sitten, ja 19:ssä 21 aluksestamme käytetään kyseistä teknologiaa. Polttoaineenkulutuksen alentaminen ja vahingollisten päästöjen vähentäminen ovat olleet konsernimme strategian keskeinen osa-alue jo pitkään, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi kertoi yhtiön tuloskatsauksen yhteydessä.

Hangon satama. Kuva Kari Martiala.

– Selviytyäkseen alalla, jossa julkinen paine liiketoimintaa kohtaan vaatii ympäristön asettamista etusijalle, asiakkaat vaativat älykkäitä prosesseja ja ennen kaikkea, jossa on laajoja päästöjen vähentämiseen tähtääviä säännöksiä, Finnlinesin täytyy jatkuvasti parantaa laivastoaan ja hyödyntää teknologista kehitystä koko kuljetusketjun läpi. Olemmekin investoineet yli miljardi euroa viimeisen vuosikymmenen aikana. Jatkamme strategiamme toteutusta edelleen päättäväisesti ja johdonmukaisesti investoimalla seuraavien kolmen, neljän vuoden aikana yli 500 miljoonaa euroa lisää asiakkaitamme varten, jotka kasvavat yhdessä meidän kanssamme, Grimaldi sanoo.

– Merenkulku on globaalia liiketoimintaa ja epäilemättä ympäristöystävällisin kuljetusmuoto. Varustamoilla on merkittävä rooli kehittää päästöjen vähentämiseksi tähtääviä ratkaisuja. Alallamme Kansainvälinen Merenkulkujärjestö (IMO) on asettanut tavoitteen hyvin korkealle – keskeisten kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. CO2-päästöjen lisäksi rikkidioksidipäästöjä (SO2) tulee edelleen vähentää.

Finnlines on asettanut ja asettaa edelleen yhä suurempia aluksia sekä ropax- että roro-liikenteeseen mittakaavaetujen saavuttamiseksi ja on panostanut myös reittien ja aluskäytön optimointiin.

– Kaikki tämä on parantanut laivastomme käyttöastetta. Huhtikuussa 2018 käynnistimme 200 miljoonan euron vihreän teknologian roro-investointiohjelman tilaamalla kolme uutta ympäristöystävällistä 5 800 kaistametrin roro-alusta. Tämän lisäksi suunnittelemme ja kehitämme parhaillaan Finnlinesille uutta ropax-luokan konseptia. Nämä Superstar ropax-alukset tulevat olemaan suurempia kuin nykyiset suurimmat Star-luokan laivat ja ne täyttävät myös korkeimmat tekniset- ja ympäristönormit. Nämä mittavat investoinnit auttavat vähentämään polttoaineenkulutusta sekä CO2- ja muita päästöjä entisestään.

– Finnlines-konsernin tulos tammi–joulukuulta 2018 parani 12,5 miljoonaa euroa ja nousi 95,1 miljoonaan euroon. Myös liikevaihto kasvoi 9,9 prosentilla ja oli 589,4 miljoonaa euroa tammi–joulukuussa 2018. Viimeisen vuosineljänneksen aikana lastimäärät pysyivät vahvoina, mikä nosti liikevaihdon 141,5 miljoonaan euroon edellisen vuoden 131,8 miljoonasta eurosta. Loka–joulukuun tulos oli 19,7 (14,8) miljoonaa euroa.

– Strategianamme on kasvaa yhdessä asiakkaidemme kanssa, lisätä laivastoomme sijoitetun pääoman tehokkuutta ja jatkaa kestävään kehitykseen suuntautuvia investointeja, ja se tuottaa tulosta. Kasvamme markkinoiden myötä ja markkinoita varten. Vuoden 2018 tulos on jatkoa viime vuosien ansiokkaille saavutuksillemme.

Jaa artikkeli
Stena Banneri