Halpa öljy löytää yhä uusia merireittejä

Erittäin alhaiset öljyhinnat yhdistettyinä mataliin rahtihintoihin ovat saaneet öljynviejät ja välittäjät kehittämään yhä eksoottisempia merireittejä raakaöljyrahdeille. Öljyä kuskataan esimerkiksi Norjasta Bahamalle ja Algeriasta Australiaan.

Erittäin alhaiset öljyhinnat yhdistettyinä mataliin rahtihintoihin ovat saaneet öljynviejät ja välittäjät kehittämään yhä eksoottisempia merireittejä raakaöljyrahdeille. Öljyä kuskataan esimerkiksi Norjasta Bahamalle ja Algeriasta Australiaan.

Öljyntuottajat etsivät koko ajan uusia markkinoita painiskellessaan raakaöljyn ylitarjonnan kanssa. Niinpä perinteisten merireittien ohelle on luotu nippu kokonaan uusia liikenneväyliä.

Yhdysvallat johtaa kehitystä, kun suurvalta on luopunut 40 vuotta vanhasta raakaöljyn vientikiellosta. Amerikkalaista öljyä laivataan nykyään Curacaoon, Ranskaan ja Israeliin.

Trendi on levinnyt myös perinteisiin öljyntuottajamaihin, jotka taistelevat markkinaosuuksista ylituotannon oloissa ja alhaisten hintojen aikoina, Bloomberg kirjoittaa. Näinä alhaisten rahtihintojen aikoina tuottajat kykenevät rahtaamaan raakaöljynsä kauas jalostettavaksi sen sijaan, että ne varastoisivat öljyä esimerkiksi vanhoihin tankkereihin odottamaan parempia aikoja.

Jalostamot ja traderit hyötyvät

Uudet kauppareitit merkitsevät hyvää jalostamoille, jotka kykenevät hankkimaan raakaöljynsä yhä eksoottisemmista lähteistä. Samoin traderit ovat tyytyväisiä. Näistä suurimpia ovat BP, Trafigura ja Vitol Group. Nämä yhtiöt tienaavat hyvin, kun niillä riittää neuvotteluvaraa eri maiden tuottajien kanssa.

Viime vuonna Saudi-Arabia alkoi viedä raakaöljyä Puolaan taistelussa Venäjää vastaan Euroopan markkinaosuuksista. Arabiemiirikunta tekee samaa Romaniassa. Oman puolestaan vie raakaöljyä Yhdysvaltoihin ensi kertaa kolmeen vuoteen.

Analyytikot pitävät nykytilannetta yksinkertaisena taloudellisena laskutoimituksena, jossa jalostamoille on tullut reilusti valinnanvaraa raakaöljyhankinnoissa. Ostetaan sieltä mistä saadaan halvimmalla.

Hyväksi esimerkiksi kelpaa Algeria, joka lähettää Saharan Blend -tyyppistä raakaöljyään niinkin kauas kuin Australiaan, Kuubaan ja Indonesiaan.

Pohjanmeren öljyä puolestaan viedään Etelä-Afrikkaan, kun aiemmin lastit ajettiin Yhdysvaltain itärannikolle.

Jaa artikkeli