Hapag ja UASC puuhaavat isoa fuusiota

Merirahtien kriisiaikoina varustamoiden koolla on väliä. Saksalainen Hapag-Lloyd AG ja Dubaissa päämajaansa pitävä United Arab Shipping Co. kaavailevat yhdistymistä, jonka tuloksena syntyy maailman viidenneksi suurin konttivarustamo.

Hapag-Lloydin osuus uudesta varustamosta olisi 72 prosenttia, ja loput 28 prosenttia menisi UASC:n piikkiin, hampurilaisyhtiö kertoi viime viikon lopulla.

Merirahtien kriisiaikoina varustamoiden koolla on väliä. Saksalainen Hapag-Lloyd AG ja Dubaissa päämajaansa pitävä United Arab Shipping Co. kaavailevat yhdistymistä, jonka tuloksena syntyy maailman viidenneksi suurin konttivarustamo.

Hapag-Lloydin osuus uudesta varustamosta olisi 72 prosenttia, ja loput 28 prosenttia menisi UASC:n piikkiin, hampurilaisyhtiö kertoi viime viikon lopulla.

Saksalaiset tähdentävät, että mitään aiesopimusta ei vielä ole tehty. Siitä huolimatta Hapag-Lloydin osakekurssi ponkaisi viikko sitten  huipputasolleen kolmeen kuukauteen. Osakekurssi hyppäsi 16 prosenttia 19 euroon torstaina Frankfurtissa.

Hapag-Lloyd on tuore pörssitulokas, sillä yhtiö listautui Frankfurtin pörssiin vasta viime marraskuussa.

Kansainvälistä konttiliikennettä dominoi tanskalainen Moeller-Maersk A/S. Hapag-Lloyd on tätä nykyä kuudennella sijalla sen jälkeen kun saksalaiset ostivat chileläisen kilpailijansa Cia. Sud Americana de Vapores SA:n pari vuotta sitten.

Arabien isot laivat houkuttelevat

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Hapag-Lloyd saisi fuusiossa haltuunsa UASC:n suuret, 18 800 teu:n konttilaivat. UASC omistaa kuusi tällaista jättilaivaa, joita se käyttää Kaukoidän ja Euroopan välisessä rahtiliikenteessä.

– Hapag-Lloyd ei ole tilannut suurimpia konttialuksia, vaikka yhtiön suuri omistaja, miljardööri  Klaus-Michael Kühne on moneen kertaan yllyttänyt varustamoa tällaisiin uudisrakennuksiin, hampurilaisen Alsterresearchin analyytikko Oliver Drebing sanoo.

– Fuusion toteutuessa Hapagin ei tarvisisikaan tilata uusia laivoja, hän jatkaa.

Kuljetukset pitkään köysissä

Maailmankauppa ei ole vieläkään elpynyt jo kahdeksan vuotta kestäneestä taantumasta. Talousvaikeudet ovat synnyttäneet monia liittoutumia ja fuusioita eritoten Kaukoidän konttivarustamoissa.

Viime joulukuussa CMA CGM SA osti singaporelaisen Neptun Orient Lines Ltd:n ja ponnisti konttivarustamojen kolmostilalle. Samoihin aikoihin kiinalaiset Cosco Holdings ja China Shipping Container Lines yhdistyivät maailman neljänneksi suurimmaksi varustamoksi.

NordLB merialan analyytikko Thomas Wybierek uskoo varsinkin Hapag-Lloydin hyötyvän mahdollisesta fuusiosta UASC:n kanssa.

– Hapag on jo saanut tuulta purjeisiinsa fuusiosta chileläisten kanssa, vaikka yrityskaupan synergiaetuja ei vielä ole kaikin tavoin ehditty edes hyödyntää, hän sanoo.

Samaa mieltä on viidesosan Hapagin osakkeista omistava Kühne, joka on pitkään tähdentänyt saksalaisvarustamon kilpailukyvyn säilyttämistä yrityskauppojen keinoin.

Hapagin toimitusjohtaja Rolf Habben-Jansen vihjaisi jo maaliskuun lopussa yritysostojen mahdollisuuksiin sitä mukaa kun tilaisuuksia nousee esiin.

Jaa artikkeli