Lentoyhtiöiden tapaan varustamot etsivät apua liittoumista eli alliansseista. Saksalainen Hapag-Lloyd AG liittoutuu viiden aasialaisvarustamon kanssa. Allianssi aikoo hyökätä isompien kilpailijoiden kimppuun vaikeassa markkinatilanteessa, jossa alusten ylikapasiteetti on painanut rahtihinnat aallonpohjaan.
Hapagin kanssa samaan allianssiin liittyvät japanilaiset Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui OSK Lines ja Nippon Yusen KK, eteläkorealainen Hanjin Shipping ja taiwanilainen Yang Ming Marine Transport.
Hapag-vetoisella allianssilla on ainakin ytimekäs nimi: The Alliance. Sen hallinnassa on 18 prosenttia maailman konttialusten tonnistosta eli enemmän kuin 620 alusta.
Hampurilaisyhtiön mukaan liittouman kölien yhteenlaskettu kuljetuskapasiteetti on 3,5 miljoonaa teu:ta (twenty-foot equivalent unit).
Viime aikoina konttivarustamojen alliansseja on syntynyt maailman kaikilla merillä. Maailman suurin rahtivarustamo, tanskalainen A.P. Moeller-Maersk ja Mediterranean Shipping sopivat talvella 2M-nimisestä liittoumasta, joka hallitsee 28 prosentin siivua konttien rahtimarkkinoista.
Pari viikkoa sitten Kiinan hallitus niputti kahden valtionyhtiön, China Ocean Shipping Groupin ja China Shipping Groupin toiminnot yhteen eräänlaiseksi väkipakolla sovituksi liittoumaksi.
Armottomia analyyseja
Hapagin vetämä The Alliance saa markkinavoimilta kylmiä arvioita, joissa uutta allianssia pidetään ”heikkojen kimppana.”
”Maerskin ja kiinalaisten kyydissä on vaikea pysyä. Uuden ryhmittymän pitääkin arvioida strategiansa oikein, sillä muussa tapauksessa epäilen koko allianssin eloonjäämistä”, tokiolaisen Value Search Asset Managementin toimitusjohtaja Minoru Matsuno sanoo Bloombergille.
Samaan aikaan Hapag-Lloyd jatkaa fuusioneuvotteluja United Arab Shipping Companyn eli UASC:n kanssa. Viime mainitun uskotaan osallistuvan myös Hapag-vetoiseen uuteen allianssiin. Jos näin käy, The Alliancen kapasiteetti nousee yli neljän miljoonan teu:n.
Hapagin sisäpiiriläisten mukaan saksalaiset ja UASC valmistautuvat allekirjoittamaan fuusiosopimuksen kesäkuun puoliväliin mennessä.
Alliansseja kerrakseen
Viideksi vuodeksi perustettu The Alliance puolestaan aloittaa toimintonsa vuoden 2017 huhtikuussa edellyttäen, että kilpailuviranomaiset eivät asetu vastahankaan.
Jotta markkinakuviot olisivat mahdollisimman kiharaiset, Nippon Yusen, Mitsui OSK ja Hapag-Lloyd ovat perustaneet G6 Alliance -nimisen liittouman, jonka toiminta lakkaa ensi vuonna.
Ja edelleen, Hanjin Shipping, Kawasaki Kisen ja Yang Ming kuuluvat CKHYE-liittoumaan yhdessä Cosco Container Linesin ja Evergreen Marine Corp. Taiwanin kanssa.
Ranskalaistenkin lusikka konttisopassa
Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo, ranskalainen CMA CGM SA allekirjoitti hiljattain aiesopimuksen kolmen muun varustamojätin kanssa Ocean Alliance -nimisestä liittoumasta.
Ocean Alliance nousee toiseksi suurimmaksi konttivarustamoksi heti Maerskin ja Mediterraneanin yhteisen 2M -liittouman häntään.
Myös CMA CGM:llä on vireillä yritysjärjestelyjä. Ranskalaiset ottavat haltuunsa singaporelaisen Neptune Orient Linesin, jonka konttitoiminnot yhdistetään Ocean Allianceen.
Alphalinerin arvioiden mukaan tämä nostaa Ocean Alliancen markkinaosuuden 26 prosenttiin eli vain parin prosenttiyksikön päähän maailman ykkössijasta.
Puhtia Hapagin purjeisiin
The Alliance sai hyviä uutisia, kun korealainen Hyundai Merchant Marine ilmoitti siirtyvänsä G6 Alliancesta Hapagin perustamaan uuteen liittoumaan viimeistään syyskuussa, jolloin Hyundain velkajärjestelyt saatetaan päätökseen ja toiminta normalisoituu.
Aiemmin varustamon osake kävi vuoristoradalla Soulin pörssissä, kun markkinat eivät olleet selvillä Hyundain allianssiaikeista. Kurssi syösyi 9,8 prosenttia eli alimmilleen kahteen kuukauteen.
Hapag-Lloydin konttilaivastoon kuuluu 175 alusta. Yhtiö kyntää syvällä tappioissa, sillä ensi neljänneksen tulos jäi 43 miljoonaa euroa miinukselle. Rahtihinnat ovat pudonneet vuodessa 20 prosenttia, ja tämä on leikannut terän Hapagin kustannussäästöistä ja muista sopeuttamistoimista.
Hapag on kertonut uudesta säästöohjelmasta, jolla menoja pyritään leikkaamaan toistakymmentä miljoonaa euroa lisää. Heikoista näkymistä huolimatta varustamo odottaa koko vuodelle voitollista liiketulosta.
Teksti: Bloomberg