Saksalaisvarustamo Hapag-Lloyd odottaa parempia konttirahtien hintoja tänä vuonna. Rahtihintojen paraneminen monella prosenttiyksiköllä kohentaa myös yhtiön tulosta.
– Kuluvan vuoden alussa rahtien hinnat ovat yhä epävakaat, ja tarvitsemme edelleen korkeampia rahtihintoja menestyäksemme, toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen sanoo.
Reutersin mukaan Hapag-Lloyd saavutti keskimäärin 1 036 dollarin rahtihinnat 20 jalan yksikköä eli teu:ta kohti viime vuonna. Laskua edellisestä vuodesta kertyi 15,4 prosenttia, ja tämä kuvaa hyvin konttirahtien alakierrettä koko alalla.
Tulos heitti viime vuonna häränpyllyä
Hapag-Lloydin mukaan kohonneet bunkkerikustannukset heijastelevat raakaöljyn hinnan nousua. Yhtiö arvelee bunkrauksen kustannusten kohoavan tänä vuonna 275-300 dollariin tonnilta, kun ne viime vuonna olivat 210 dollaria tonnia kohti.
Hapag-Lloyd teki viime vuonna 93,1 miljoonan euron tappion, kun vuotta aiemmin tulos oli ollut 113,9 miljoonaa euroa voitollinen.
Habben Jansenin mukaan varustamo ei kyennyt täysin hyödyntämään konttirahtien nousseita spot-hintoja, koska varustamo oli tehnyt paljon pitkäaikaisia kuljetussopimuksia kiintein hinnoin.
Edessä suuri fuusio UASC:n kanssa
Hapag-Lloyd valmistautuu parhaillaan suureen fuusioon arabiemiraattien UASC:n (United Arab Shipping Company) kanssa. Tämäkin liike tukee koko konttialan varustamoiden konsolidaatio- eli keskittymisaaltoa.
Habben Jansenin mukaan jo kauan sitten sovitun liiton takarajaa jouduttiin siirtämään maaliskuun 31. päivään, koska dokumentaatiot myöhästyivät UASC:n puolelta.
– Nyt uskomme fuusion sujuvan vauhdikkaasti ja ilman ongelmia, hän uumoilee.
Varustamot arvelevat saavuttavansa suurimman osan lasketuista 435 miljoonan dollarin synergiaeduista jo tänä vuonna – kuitenkin niin, että myös arvioidut 150 miljoonan fuusiokustannukset syntyvät heti ensimmäisenä vuotena.
Allianssikin alkaa aasialaisten kanssa
Saman aikaan toisaalla, Hapag-Lloyd aloittaa suunnitellusti allianssin eli yhteispurjehduksen kolmen japanilaisen kilpailijan ja taiwanilaisen Yang Ming -varustamon kanssa huhtikuun 1. päivänä.
Ytimekkäästi The Alliance -nimellä kutsuttu kimppaliikennöinti säästää kuulemma kustannuksia muun muassa parempien aikataulujen ja tehokkaampien satamakäyntien kautta.
Rolf Habben Jansen ei ota kantaa Yhdysvaltain oikeusministeriön viime viikolla käynnistämiin tutkimuksiin konttivarustamoiden kartelliepäilistä. Myös Hapag-Lloydin edustaja on kutsuttu todistamaan oikeusministeriön leivättömän pöydän ääreen.
– Sen voin vain sanoa, että olemme varautuneet vastaamaan kysymyksiin asiallisesti ja että toivomme positiivista lopputlosta, Habben Jansen kiteyttää.
http://www.reuters.com/article/us-hapag-lloyd-results-outlook-idUSKBN16Y11B