Hapag-Lloyd vahvistaa asemiaan konttivarustamoiden viitosena

Saksalainen Hapag-Lloyd ottaa suunnitellusti haltuunsa Kuwaitissa päämajaansa pitävän UASC-konttivarustamon. Arvioiden mukaan järjestelyssä syntyy noin 7-8 miljardin euron varustamojätti tilanteessa, jossa molemmat kamppailevat rahtimarkkinoiden haasteiden kanssa.

Saksalainen Hapag-Lloyd ottaa suunnitellusti haltuunsa Kuwaitissa päämajaansa pitävän UASC-konttivarustamon. Arvioiden mukaan järjestelyssä syntyy noin 7-8 miljardin euron varustamojätti tilanteessa, jossa molemmat kamppailevat rahtimarkkinoiden haasteiden kanssa.

Hapag-Lloydin johtokunta ilmoitti viime viikolla hyväksyvänsä kaupan, jossa hampurilaisyhtiö ottaa haltuunsa UASC:n osake-enemmistön Qatarin hallitukselta. Suuri varustamofuusio tarvitsee enää Hapag-Loydin ylimääräisen yhtiökokouksen siunauksen, ja suurimmat omistajat ovat jo ilmoittaneet olevansa kaupan takana.

Konttiliikenne yrittää toipua pahimmasta lamastaan sitten 1950-60 -luvuilla alkaneen läpimurtonsa. Nykyisen taantuman syitä ovat maailmankaupan kuljetusten vähentyminen ja konttialusten ylikapasiteetti.

Viime kuussa pidetyssä sijoittajatilaisuudessa Hapag-Lloyd esitteli itsensä maailman viidenneksi suurimmaksi konttivarustamoksi. Samassa tilaisuudessa United Arab Shipping Companyn sijoitus oli 11.

Fuusio vahvistaa Hapagin asemaa viidenneksi suurimpana varustamona ja siirtää sitä paljon lähemmäksi nelossijaa, joka on Cosco Container Groupin hallussa, Reuters kirjoittaa.

Konttibisnes täynnä fuusioita ja alliansseja 

Yritysfuusion lisäksi kumpikin varustamo etsii alliansseja eli liittoumia toisten varustamojen kanssa. Alliansseilla toimiala pyrkii järkiperäistämään kuljetuksia ja säästämään rahaa.

Nyt toteutettava fuusio on Hapag-Lloydille kahden vuoden sisällä jo toinen merkittävä yritysjärjestely. Vuonna 2014 hampurilaiset hankkivat chileläisen CSAV:n (Compania Sud Americana de Vapores) osakekannan itselleen.

Tuolloin Hapag-Lloydin suurimmat osakkeenomistajat pitivät CSAV:n ostoa liian vähäpätöisenä markkinaliikkeenä. Tällä kertaa saksalaiset eivät halunneet tehdä samaa virhettä; kun fuusioneuvottelut alkoivat viime huhtikuussa, oli saksalaisten sijoittajien tähtäimessä hankkia 72 prosentin osuus molempien varustamoiden osakkeista. Nyt UASC:n osakkeet hankittiin lopulta kokonaan.

UASC:n osto antaa Hapag-Lloydin käyttöön arabivarustamon erittäin suuret ja modernit konttialukset. UASC:n kautta saksalaisvarustamo vahvistaa edelleen asemiaan Atlantin ja Tyynenmeren reiteillä.   

Jaa artikkeli