Helsinki kehittää matkustajaliikennettä

Helsingin pääsatamassa Vuosaaressa tavaraliikenteen siirtyminen yksikkökuljetuksiin jatkuu. Kun 1990-luvun alkupuolella noin 30 prosenttia kappaletavarasta kulki konteissa, rekoissa ja trailereissa, nyt niiden osuus on noin 70 prosenttia. – Helsingin sataman kehittämisen painopisteet ovat Vuosaaren sataman palvelutarjonnan virtaviivaistamisessa sekä Länsisatamassa, jonka kehittäminen on tämän vuosikymmenen tärkein hanke ja sen osalta töitä tehdään myös ensi vuonna runsaasti, Helsingin […]

Helsingin pääsatamassa Vuosaaressa tavaraliikenteen siirtyminen yksikkökuljetuksiin jatkuu. Kun 1990-luvun alkupuolella noin 30 prosenttia kappaletavarasta kulki konteissa, rekoissa ja trailereissa, nyt niiden osuus on noin 70 prosenttia.

– Helsingin sataman kehittämisen painopisteet ovat Vuosaaren sataman palvelutarjonnan virtaviivaistamisessa sekä Länsisatamassa, jonka kehittäminen on tämän vuosikymmenen tärkein hanke ja sen osalta töitä tehdään myös ensi vuonna runsaasti, Helsingin Sataman satamajohtaja Kimmo Mäki sanoo.

Mäki iloitsee siitä, että EU tukee Helsingin Sataman ja Tallinnan Sataman yhteisprojektia yli 11 miljoonalla eurolla, josta yli 8 miljoonaa kohdistuu juuri Länsisataman kehittämiseen.

– Lisäksi kehitämme palveluitamme Vuosaaren satamassa, kun aloitimme vuoden alusta aluspalveluiden tarjoamisen omalla henkilökunnalla myös Vuosaaressa.

– Helsingin Sataman kannalta yksi tärkeimmistä tavoitteista on varautua kasvavaan matkustajalauttaliikenteeseen, joka pohjautuu pääasiassa Viron Tallinnan liikenteeseen sekä kansainväliseen risteilyaluksien liikenteeseen.

Euroopan neljänneksi vilkkain matkustajasatama

Helsingin sataman yksiköity tavaraliikenne oli alkuvuonna hienoisessa kasvussa. Tammi-helmikuun liikenne oli 1,5 miljoonaa tonnia, joka oli prosentin enemmän kuin vertailuajankohtana. Erityisesti viennissä alkanut hyvä kehitys jatkui, kasvu oli tammi-helmikuussa kuusi prosenttia. Tuonti oli edelleen vaisua ja väheni kolme prosenttia viime vuoden alkuun verrattuna.

Kolmasosa yksiköidystä tavaraliikenteestä kuljetettiin konteissa ja kaksi kolmasosaa kumipyörillä. Kumipyöräliikenne oli kasvussa ja konttiliikenteessä oli pientä vähenemistä. Konttien määrä oli tammi-helmikuussa 62 000 TEU (-9 prosenttia) ja niissä kuljetettiin 0,5 miljoonaa tonnia (-3 prosenttia) tavaraa. Rekkoja ja perävaunuja kuljetettiin sataman kautta 76 000 kpl (2 prosenttia) ja niissä kuljetettiin 1,0 miljoonaa tonnia (3 prosenttia) tavaraa.

Laivamatkustajia oli helmikuussa 703 000 ja tammi-helmikuussa 1,3 miljoonaa matkustajaa. Matkustajamäärä oli lähes viimevuotisella tasolla. Matkustajaliikenteen hitaan kasvun syynä on, että joitakin aluksia on alkuvuonna huollettu telakalla tai ollut pois käytöstä muista syistä.

Eurostatin 18.3.2014 julkaisemassa tilastossa käy ilmi, että Helsinki oli vuonna 2012 Euroopan neljänneksi vilkkain satama matkustajamääriltään.

Jaa artikkeli