Hummerit ovat konttivarustamojen tuoreinta lastia

Alhaiset rahtihinnat ja ylikapasiteetti ovat pakottaneet konttivarustamot kehittämään erikoiskontteja uusille lastityypeille. Elävien hummereiden konttirahtaus on tästä oiva esimerkki. Hummerirahdit kohentavat varustamojen katteita.

Alhaiset rahtihinnat ja ylikapasiteetti ovat pakottaneet konttivarustamot kehittämään erikoiskontteja uusille lastityypeille. Elävien hummereiden konttirahtaus on tästä oiva esimerkki. Hummerirahdit kohentavat varustamojen katteita.

Kanadan Atlantin rannikoilta Nova Scotian vesiltä pyydetyt hummerit ovat perinteisesti tehneet viimeisen matkansa Euroopan ravintoloihin lentorahtina. Yhdessä jäillä täytetyssä laatikossa on tilaa 10-20 rotevalle äyriäiselle.

Kalliit lentorahdit saavat nyt kilpailijan, älykontti Aquavivan. Yhteen 20 jalan Aquavivaan mahtuu lähes 10 000 hummeria. Jokainen otus on sijoitettu omaan putkiloonsa, ja putkien läpi virtaavan – tietenkin suodatetun ja viilennetyn – meriveden happipitoisuutta kyetään valvomaan.

Aquavivan kehittäjä on maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo, ranskalainen CMA CGM. Neljä vuotta kestäneen kehittelyn jälkeen CMA esitteli konttikeksinnön asiakkailleen huhtikuussa.

Hummereiden lisäksi erikoiskontteihin voidaan pakata muita mereneläviä kuten simpukoita tai ostereita.

Ainakin aluksi jakeluketjun toimijat ovat ottaneet Aquavivan vastaan innostuneesti, Bloomberg kirjoittaa.

– Tämä on ympäristöystävällinen ratkaisu. Erikseen sijoitetut otukset eivät pääse tappelemaan keskenään, joten määräsatamissa ei löydy irti purtuja jalkoja. Perillä tuotteen laatu peittoaa lentorahdit, 136-vuotiaan hollantilaisen kalakaupan markkinointijohtaja Danielle Westerweel selostaa.

Älykonteista uusi trendi

Muutkin merkittävät eurooppalaiset konttivarustamot pohtivat CMA:n tapaan ratkaisuja vaativille ja pilaantuville lasteille kuten elintarvikkeille ja jopa rokotteille.

Tähän pakottaa jo yksinkertainen matematiikka: alusten ylikapasiteetti on leikannut kaksi kolmasosaa konttirahtien hinnoista viimeksi kuluneiden neljän vuoden aikana. Yhden kontin kuljettaminen Kiinasta Eurooppaan maksaa enää 500 dollaria, ja tällä on paha kattaa edes huolinnasta, polttoaineesta ja satamamaksuista koituvia kuluja.

Jäähdytyskontit voivat olla yksi ratkaisu, älykontit toinen. Nämä kykenevät viestimään koko kuljetusketjun toimijoiden, kuten satamaoperaattoreiden, rekkakuskien, varastopäälliköiden ja loppuasiakkaiden kanssa.

Kiinnostavia kontti-innovaatioita

Erikoiskonttien kehittely on tuottanut oikeasti mielenkiintoisia käytännön ratkaisuja.
Markkinajohtaja A.P. Moeller Maersk on löytänyt erikoisen lokeron lentoyhtiöiden hallitsemilla markkinoilla. Maersk kuljettaa konteissa Keniassa kasvatettuja ruusuja Euroopan kukkatukkuihin.
Kontit lastataan suoraan ruusutarhoilla. Konteissa ruusut viilennetään lähes nolla-asteelle ja tehokas tuuletus hillitsee sienistöjen kasvua.

Maerskin mukaan ruusut säilyvät tuoreina 25 vuorokautta ilman vettä. Kuljetuskustannukset jäävät jopa 70 prosenttia alhaisemmiksi kuin lentorahdeissa.

Hapag Süd on kiinnostunut elintarvikkeiden lisäksi vaativien lääkealan tuotteiden kuten veriplasman ja rokotteiden konttirahdeista. Varustamon mukaan sillä on 10 000 tällaista lääkkeiden kuljetuksiin sopivaa ilmastoitua konttia.

Uudet kontit tuovat uusia riskejä

Älykontit sekä jäähdytys- tai ilmastoidut kontit eivät takaa pomminvarmoja ratkaisuja varustamoiden ongelmiin. Näiden konttien rahtihinnat ovat rutosti korkeammat kuin tavallisten konttien. Tämä sopii varustamoille, harvoin asiakkaille.

Yksi riski liittyy kuljetusjärjestelmiin. Perinteiset kontit ovat keskenään vaihtokelpoisia, joten on melkein sama mitä niihin lastataan. Erikoiskontit pitää useimmiten palauttaa tyhjinä sinne, mistä ne ovat tulleetkin. CMA:n Aquavivan tapauksessa on epätodennäköistä, että Kanadan markkinoilla tarvittaisiin Hollanin vesiltä pyydettyjä Euroopan hummereita.

Hamburg Südin logistiikkajohtaja Stefan Dühring myöntää, että jokainen uusi konttityyppi epätasapainottaa kuljetusvirtoja, koska erikoiskontit vaativat erikoistuotteita.

Eräät kalatukkurit epäilevät CMA:n akvaariokonttien toimintaa kiinnostavista syistä. Lentorahti Kanadasta Eurooppaan kestää 48 tuntia, mutta hummereiden merimatkaan kuluu lähes kaksi viikkoa. Tänä aikana hummerimarkkinoilla ehtii tapahtua merkittäviä muutoksia tuotteiden hinnoissa.
Saman tulokseen tuli Maersk vuonna 2014, kun varustamo hylkäsi vastaavan hankkeen. Kysyntä ei kuulemma vastannut investointitarpeita.

Danielle Westerweelin kalatukku myöntää hintariskit. Hän kuitenkin aikoo käyttää sekä lento- että merirahteja hummeribisneksessä.

Jaa artikkeli