Hyundai Merchant hyppääkin Maerskin leiriin

Varustamoiden liittoutumien eli allianssien kilpailussa nähtiin juhannusviikolla uusi käänne, kun korealaisvarustamo Hyundai Merchant Marine Co. ilmoitti kääntävänsä kurssinsa ja aikovansa liittyä Maerskin johtamaan 2M-allianssiin.

Varustamoiden liittoutumien eli allianssien kilpailussa nähtiin juhannusviikolla uusi käänne, kun korealaisvarustamo Hyundai Merchant Marine Co. ilmoitti kääntävänsä kurssinsa ja aikovansa liittyä Maerskin johtamaan 2M-allianssiin.
A.P. Möller-Maersk A/S ja ranskalainen Mediterranean Shipping Co. vahvistavat Hyundai Merchantin hakeneen jäsenyyttä 2M-liittoumassa. Korean toiseksi suurin rahtivarustamo kohentaa liittouman kilpailuasetelmia eritoten Tyynenmeren reiteillä, osapuolet sanovat.

Maersk Linen liiketoimintajohtaja Sören Toftin mukaan 2M:n perustajat suhtautuvat myönteisesti Hyundai Merchantin jäsenyyteen. Toft ei halua kommentoida itse liittymisen tarkempaa ajankohtaa.
2M on tällä hetkellä maailman suurin konttivarustamojen yhteenliittymä.

Tiukkaa kilpailua konttikuljetuksissa

Hyundai Merchantin aiemmat suunnitelmat koskivat jäsenyyttä The Alliance -nimisessä liittoumassa, jonka perustajia ovat muun muassa saksalainen Hapag-Lloyd ja korealainen Hanjin Shipping.
Ymmärrettävästi konttivarustamoiden kilpailu muuttuu allianssien väliseksi taisteluksi, jossa jokainen varustamo yrittää löytää itselleen parhaat kumppanit.
Korealaiset Hyundai Merchant ja sitäkin isompi Hanjin Shipping ovat pärjänneet kaikkein heikoimmin kansainvälisten konttikuljetusten pitkään jatkuneen laman kynsissä.
Soulin pörssissä seurataan tarkasti kummankin varustamon allianssuunnitelmia ja velkajärjestelyjen etenemistä.
Ainakin Hyundain osakekurssi näytti hyötyneen varustamon takinkäännöstä, sillä kurssi ponkaisi Soulissa peräti 30 prosenttia heti allianssiuutisen tultua julki, Bloomberg kirjoittaa.

Jaa artikkeli