ICS – Vahvaa myötätuulta Euroopan risteilytoiminnassa

Espanjan Madridissa pidettiin 26 – 28.11.2018 jo kahdeksas International Cruise Summit – konferenssi (ICS). Tapahtuma on järjestetty vuosittain vuodesta 2011 lähtien.

Avauspuheenvuoron piti David Dingle.

ICS oli alkuvuosina hyvin Espanja -painotteinen ja osa esityksistäkin pidettiin edelleen Espanjan kielellä. Tuona aikana espanjalaisten risteilymatkustajien määrä kasvoi voimakkaasti ja perustettiin useita risteilybrändejä yksinomaan espanjankieliselle asiakaskunnalle. Tämä kehitys tyrehtyi kuitenkin aika nopeasti pääasiassa Espanjan heikon talouskehityksen seurauksena. Tänään Espanjan risteilymarkkinan kasvu on varsin kituliasta ja esimerkiksi suuret globaalit toimijat kuten Carnival ja Royal Caribbean ovat luopuneet erillisistä Espanja -brändeistään.

Ajan myötä ICS on muuttunut Espanja -keskeisyydestä Välimerikeskeiseksi. Madridin konferenssissa oli noin 300 osallistujaa. Tilaisuudessa olivat etenkin Välimerellä toimivat risteilybrändit vahvasti edustettuna. Konferenssin kieli oli Englanti.

Lukuisten paneelikeskustelujen lisäksi ohjelmassa oli tilaisuuden ”kunniavieraan” Silversea Cruisesin hallituksen puheenjohtajan ja edelleen osaomistajan roolissa olevan Manfredi Lefebvre d’Ovidion haastattelu sekä David Dinglen avauspuheenvuoro (keynote speech). Dingle esiintyi kahdessa roolissa, CLIA Europen puheenjohtajana ja Carnival UK:n edustajana.

Manfredin Lefebvren haastattelu.

Kuten markkinoiden yleiskehityksestä saattaa arvata yleistunnelma oli varsin positiivinen. Telakoilla on ennennäkemätön määrä uusien risteilyalusten tilauksia, mutta tämä ei tunnu huolestuttavan varustamoita. Risteilyvarustamoiden taloudelliset tulokset ovat vahvasti positiivisia ja usko markkinoiden laajentumiseen on vankka. Jonkin verran huolestumista aiheuttaa satamien hidas kehittäminen vastaamaan tulevia matkustajamääriä.

Epävarmuutta näyttää synnyttävän myös turismin ylenmääräinen kasvu tietyissä suurimmissa Välimeren kohteissa (”liikaturismi”). Ympäristökysymykset ja yleisesti ”sustainability” saivat luonnollisesti huomiota. Risteilyteollisuus katsoo paljolti olevansa silmätikkuna monissa asioissa, joissa todellisuudessa risteilytoiminnan  (negatiiviset) vaikutukset ovat mitättömiä kokonaisuuteen suhteutettuna. Yleisvaikutelma on kuitenkin selvä ja yhteneväinen: risteilytoiminta elää tänään kultaista aikakautta (golden era).

Teksti Eero Mäkinen

Yleiskuva tilaisuudesta.
Jaa artikkeli