YK:n alaisen kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n uudet päästörajoitukset tulevat voimaan vuoden 2020 alussa. Rikkisääntöjen vaikutuksista suurten varustamoiden tuloksiin saatiin harvinainen välähdys saksalaisen Hapag-Lloydin tulostilaisuudessa keskiviikkona.
– Alhaisemman rikkipitoisuuden polttoaineesta koituu Hapag-Lloydille vuosittain 1,1-1,2 miljardin dollarin lisäkustannus, toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen kertoi.
Maailman viidenneksi suurimmalla konttivarustamolla on kaikkiaan 235 kauppalaivaa. Tammikuun alun määräaikaan mennessä Hapag-Lloyd aikoo asennuttaa kymmenelle alukselle päästöjä pienentävät rikkipesurit eli niin sanotut skrubberit. Yksi alus muutetaan käyttämään polttoaineena nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.
Nyt raportoidulla tammi-maaliskuun neljänneksellä saksalaisvarustamon polttoainekustannukset olivat 14 prosenttia korkeammat kuin viime vuoden vertailukaudella. Alkuneljänneksellä varustamo kuljetti 2,9 miljoonaa 20 jalan konttia eli teuta, Reuters kirjoittaa.
Tammi-maaliskuussa Hapag-Lloyd ylsi 96 miljoonan euron eli 107 miljoonan dollarin nettotulokseen, kun vuosi sitten yhtiö teki 34 miljoonan euron tappion. Yhtiön mukaan tulos kohentui nimen omaan korkeampien kuljetusvolyymien ja parempien rahtihintojen ansiosta.
Tulos ennen veroja ja rahoituseriä yli kaksinkertaistui 489 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 216 miljoonasta eurosta, lähinnä valuuttakurssien muutosten takia.
Merenkululla pitkästä aikaa paremmat näkymät
Polttoainekustannuksista ja maailmankaupan uhkista huolimatta Rolf Habben Jansen on optimistinen varustamon koko vuoden näkymien suhteen.
– Kaikista uhkista ja epävarmuuksista huolimatta merenkulun kehitys on ollut vakaata, ja esimerkiksi USA:n ja Kiinan tullinokittelusta ja kauppasodan vaarasta on ollut vain vähäisiä vaikutuksia meidän liiketoimiimme, Habben Jansen sanoi.
Vaikka Yhdysvaltain presidentti Donald Trump uhkasi keskiviikkona Kiinaa uusilla tullien korotuksilla, odottaa Habben Jansen rahtihintojen nousevan merkittävästi nyt kuluvalla toisella neljänneksellä. Jo ensi neljänneksellä konttirahtien hinnat olivat viisi prosenttia korkeammat kuin vuosi sitten vastaavana aikana.
Merialalla uskotaan yleisesti myös konttikuljetusten volyymien kasvuun ja tonniston ylikapasiteetin purkautumiseen. Tänä vuonna maailman tonnisto kasvaa vain 3-4 prosenttia samalla kun uusien alusten tilauskanta on ´terveellä´ 11 prosentin tasolla nykyisestä kapasiteetista laskettuna.
Merialan analytiikkayhtiö Fearnleys huomauttaakin asiakaskirjeessään, että Hapag-Lloyd kasvaa markkinoita nopeammin ja että tämä on näkynyt myös varustamon osakekurssin kehittymisessä.
Merialan isot yritysjärjestelyt on jo tehty
Jo vuonna 2009 alkanutta finanssikriisiä seurannut sitkeä talouden taantuma on pakottanut monet varustamot turvautumaan liittoumiin eli alliansseihin tai fuusioitumaan kilpailijoiden kanssa.
Näin kävi myös hampurilaiselle Hapag-Lloydille, joka otti vuonna 2017 haltuunsa Persianlahden kuuden valtion omistaman UASC:n (United Arab Shipping Company). Tuloksena syntyi maailman viidenneksi suurin varustamoyhtiö.
Rolf Habben Jansen uskoo, että varustamoalalla konsolidaation kuumimmat ajat ovat tällä erää takana päin. Hänen mielestään seuraavien parin vuoden aikana näköpiirissä ei ole uusia suuria fuusioita tai muita yritysjärjestelyjä.
Teksti. Markku Pervilä