Isot konttivarustamot lyöttäytyvät yhteen it-palvelujen tiimoilta

Maailman suurimmat konttivarustamot ovat perustaneet yhteisen voittoa tavoittelemattoman järjestön kehittelemään uusia teknologiapalveluja. Vaikka järjestö kieltää rakentavansa mitään yhteistä it-alustaa, puhutaan alalla vallankin lohkoketjujen etenemisestä kuljetusten sujuvuuden edistämiseksi.

Navidiumin sopimuksen 1000 alusta ovat etupäässä rahtilaivoja ja öljytankkereita. Kuva. Kari Martiala
Uuden järjestön perustajien lista on vaikuttava. Siihen kuuluvat A.P. Moller–Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, MSC ja Ocean Network Express. Perustajat kutsuvat myös muita varustamoita ja merialan toimijoita liittymään mukaan it-palveluiden kohentamiseksi, saksalainen Hapag-Lloyd kirjoittaa tiedotteessaan.
 
Järjestön jäsenet aikovat yhdessä digitalisoida ja standardoida konttialan it-palveluita sekä avittaa uusien teknologioiden ja palveluiden yhteensovittamisessa.
 
Lohkoketjusta ei puhuta – vielä
 
Viiden perustajan it-pomot ja muut johtajat käyvät parhaillaan keskusteluja uusien, kaikille jäsenille maksuttomien it-standardien kehittämisestä, järjestön edustajana toimiva MSC:n tietohallintojohtaja André Simha sanoo.
 
– Haluamme leikata byrokratiaa ja lisätä läpinäkyvyyttä. Konttibisneksissä aika on kypsä alkaa luoda asiakkaille helpompia järjestelmiä uusien teknologioiden avulla. Jäsenvarustamot pyrkivät myös ulos omista it-siiloistaan ja toimivat yhdessä uusien ja kaikille avointen palveluiden kehittämsieksi, Simha kiteyttää toiminnan punaisen langan.
 
Vaikka merialoilla jo toimii monia yhteistyöelimiä, katsovat suuret varustamot tarpeelliseksi luoda uuden ja voittoa tavoittelemattoman it-organisaation kaikkia konttialan toimijoita varten.
 
– Siksi toivotamme avoimin mielin kaikki kiinnostuneet tahot mukaan uuteen järjestöön, Simha lisää.
 
Vaikka varustamot painottavat sitä, että kysymyksessä ei ole kaupallinen hanke eikä minkään yhden ja yksittäisen it-alustan lähtölaukaus, pitävät eräät asiantuntijat selviönä sitä, että esimerkiksi lohkoketju nousee ilman muuta yhdeksi uuden järjestön painopistealueeksi.
 
Kumppaneita ja kilpailijoita
 
Kyse ei todellakaan ole ensimmäisestä kerrasta, kun merialalla on liitytty yhteen it-tarpeiden kohentamiseksi. Näitä asioita hoitelee muun muassa INTTRA, jonka digitaaliset alustat käsittelevät joka neljännen maailmankaupassa tehdyn konttiavarauksen. Myös INTTRA aloitti samalla tavalla voittoa tavoittelemattomana järjestönä, Maritime-Executive muistuttaa.
 
Uuden järjestön perustajilla on myös merkittävät roolit maailman kolmessa suurimmassa konttialan liittoumassa eli allianssissa: 2M:n jäseniä ovat MSC ja Maersk, The Allianceen kuuluvat ONE ja Hapag-Lloyd ja Ocean Alliancen kantava voima on ranskalainen CMA CGM.
 
Perustajiin kuuluu siis viisi maailman kuudesta suurimmasta konttivarustamosta, jotka kaikki ovat myös toistensa kovia kilpailijoita maailman merillä.
 

https://maritime-executive.com/article/top-ocean-carriers-launch-digital-standards-association

Jaa artikkeli
Stena Banneri