Isot konttivarustamot pohtivat Iranin reittiensä jatkoa

Maailman suurimmat konttivarustamot, tanskalainen Maersk Line ja sveitsiläinen MSC linjaavat Iranin-bisneksiään uudessa tilanteessa sen jälkeen kun Yhdysvallat vetäytyi Iranin kanssa vuonna 2015 tehdystä ydinsulkusopimuksesta.

– MSC arvioi uudelleen kaikkia palvelujaan, liikenneoperaatioitaan ja bisneskumppanuuksiaan Persianlahdella. Tarkoitus on sovittaa ne Yhdysvaltain hallinnon tavoitteisiin ja aikatauluihin, sveitsiläisvarustamo kertoi tiedotteessaan viime viikolla.

Alun perin MSC katkaisi Iranin yhteytensä jo ennen USA:n nyt yksipuolisesti kaataman sopimuksen voimaantuloa vuosina 2012-14. Sopimuksen jälkeen vuonna 2015 varustamo on hoidellut Iranin liikennettä kolmansien osapuolten omistamien pienehköjen feeder-alusten turvin. MSC:n Persianlahden liikennehub sijaitsee Yhdistyneiden arabiemiirikuntien Jebel Alin satamassa, jonka kautta Iraninkin liikennettä on hoidettu.

Eräs meriliikennettä läheltä seuraava taho kertoo, että sveitsiläiset ovat jo lopettaneet ottamasta vastaan toimeksiantoja rahdeille, jotka rikkovat amerikkalaisten Iranille asettamaa embargoa, Reuters kirjoittaa.

Tanskalaisetkin lopettivat Iranin liikenteen

Maailman suurin konttivarustamo Maersk Line sanoo lopettaneensa sellaisten lastien kuljetukset, jotka Yhdysvaltain valtiovarainministeriö asetti viime viikolla saartolistalleen.

– Läsnäolomme Iranissa on rajoitettua ja tarkkailemme tilanteen kehittymistä, Maersk kertoo tiedotteessaan.

MSC:n tavoin myös Maersk on hoitanut feeder-liikennettä Jebel Alin sataman kautta.

Ulkomaankaupasta riippuvaiselle Iranille kauppasaarto talouspakotteineen on tietenkin kova pala purtavaksi. USA:n päätös irrottautua ydinsopimuksesta panee Iranin suurimmat varustamot ja satamaoperaattorit uudelleen mustalle listalle. Varustamoista suurimmat ovat rahtivarustamo IRISL (Islamic Republic of Iran Shipping Lines) ja tankkeriyhtiö NITC.

Persianlahden vakuutusmaksut yläkierteessä

Uudelleen valokeilaan nousevat myös Iranin talouspakotteista johtuvat Persianlahdella liikennöivien alusten kohoavat vakuutus- ja jälleenvakuutusmaksut.

– Yhdysvaltain sanktioilla arvioidaan olevan suuri merkitys paitsi merikuljetuksille myös alan vakuutusmaksuille, brittiläisen UK P&I Clubin varatoimitusjohtaja Nigel Carden sanoo.

Myös Lloyd’s of London sanoo ynnäilevänsä Iranin liikenteen vakuutusmaksuja uudelleen lähiaikoina.

Samaan aikaan toisaalla, Bulgariassa kokoontuvat EU-maiden johtajat yrittävät suojata Iranin kanssa kauppaa käyviä eurooppalaisia yrityksiä joutumasta Yhdysvaltain pakotteiden kanssa napit vastakkain.

Lähde: www.nytimes.com/reuters

Jaa artikkeli