Itseohjautuvien laivojen testaus käynnistyy

Kesäkuun 13. päivänä hallituksen hyväksymä historiallinen lakimuutos avaa Tekniikka & Talous -lehden mukaan mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Dimecc Oy:n toimitusjohtajan Harri Kulmalan mukaan maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen merialueen edustalla saa näin vauhtia. Dimecc hallinnoi ja valvoo Jaakonmereksi ristittyä testialuetta, lehden jutussa kerrotaan.

Rolls-Roycen näkemys autonomisesta aluksesta.

”On todella hienoa, että hallitus näkee autonomisen laivaliikenteen kehittämisen moninaiset hyödyt. Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen ja nostaa One Sea -ekosysteemin globaalisen kehityksen kärkeen. Tämä on sekä kansainvälisesti että kansallisesti tärkeä päätös”, Kulmala sanoo tiedotteessa.

Kaksi vuotta sitten perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit suomalaisyritykset pyrkivät edistämään ja kehittämään tiiviissä yhteistyössä itseohjautuvasta meriliikennettä.

Hankkeessa ovat mukana muun muassa ABBCargotecEricssonMeyer TurkuRolls-RoyceTieto sekä Wärtsilä.

Partnereiksi ovat liittyneet myös Finferries sekä Finnpilot Pilotage ja yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus ja Suomen Varustamot.

Hanketta rahoittavat yritykset itse sekä Business Finland (entinen Tekes). One Sea -yhteistyötä johtaa Kulmalan vetämä Dimecc.

Laajamittaisen testausmahdollisuuden uskotaan auttavan Suomea pyrkimyksessä nousta meriteollisuuden automaation edelläkävijäksi koko maailmassa. Dimecc Oy:n mukaan yritykset, tutkimuslaitokset ja muut tahot, jotka haluavat tehdä Jaakonmerellä testejä, voivat ottaa yritykseen yhteyttä One Sea -verkkosivuston kautta.

”Jaakonmeri on mahdollisuuksien meri. Se ei ole valtava, pisimmillään 18 kilometriä pohjoiseen ja leveydeltään runsaat seitsemän kilometriä, mutta meidän tarkoituksiimme juuri sopiva. Nyt saamme vauhtia testaukselle, mikä tarkoittaa kansainvälisen etumatkamme kasvua. Tämä on todella tärkeää”, arvioi Dimeccin ekosysteemijohtaja Päivi Haikkola.

Lähde: Tekniikka & Talous
Jaa artikkeli