Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

Jäänmurtaja Otso mobilisoitiin jo itsenäisyyspäivän aikaan avustamaan Perämeren liikennettä ja nyt myös Kontio on mukana työssä. Ruotsin puolella Urho-luokan murtaja Ymer sekä piskuinen Ale ovat saapuneet Perämerelle. Venäjällä atomijäänmurtajat ovat saaneet luonnollisen työnjaon uusien energiakuljetusten puitteissa.

Rosatomflotin jäänmurtajat ovat aloittaneet säännöllisen päivystyksen mm. Sabettan LNG-liikenteessä.

Yhdysvaltojen murtaja Polar Star on parhaillaan aloittamassa jäänmurtoa päästäkseen Antarktikan Rossin merellä USA:n McMurdon tutkimusasemalle. Viime vuonna murrettava matka oli yli 50 mpk, tänä vuonna uskotaan selvittävän noin 20 mpk rännillä. Murtaja avustaa myöhemmin talvella tutkimusaseman jäähän rakennettuun laituriin kaksi alusta, entisen Beluga Shippingin konttilaiva MS Ocean Giantin, joka parhaillaan lastaa viimeisiä kontteja Uuden Seelannin Christchurchissä, sekä U.S. Sealift Commandin rahtaaman  38.000 tdw jääluokka IB:n MT Maersk Pearyn, jolla on Kreikasta saakka mukana kaikki vuoden tutkimustoimintaan tarvittavat polttoaineet. Tämän laivan on rakentanut STX Offshore & Shipbuilding vuonna 2004. Nämä molemmat alukset purjehtivat nykyään USA:n lipun alla. Maerskin tankkeri huolehtii myös Grönlannin Thulen tukikohdan polttoainehuollosta.  

Venäjällä atomijäänmurtajat ovat saaneet luonnollisen työnjaon uusien energiakuljetusten puitteissa. Jäänmurtaja 50 vuotta voitosta avustaa nyt Sabettan uuden terminaalin liikennettä. Itse terminaalissa työskentelevät  Rosatomflotin upouudet hinaajat Yuribey ja Tambey, jotka on varustettu Azipod ICE1400 potkurilaitteilla. Tammikuun 12. päivänä 50 vuotta voitosta avusti satamasta ulos LNG-tankkeri Boris Vilkitskyn, joka oli hakemassa toista lastiaan sen jälkeen kun se oli vienyt Rotterdamin Gate-terminaaliin Yamal-projektin toisen lastierän espanjalaiselle Reganosalle. Avustettuaan sen ulos murtaja varmistaa sarjan neljännen aluksen Eduard Tollin. Kaikkiaan viidestätoista arktisesta LNG-tankkerista on tähän mennessä valmistunut viisi alusta. Viisi seuraavaa tulee palvelukseen vuoteen 2019 mennessä ja loput vuoteen 2020 mennessä.

Pohjoisella meritiellä, jonka hallintoa ollaan parhaillaan siirtämässä Rosatomflotille, on nyt töissä kolme atomimurtajaa.  Suomessa rakennettu Vaygach avustaa liikennettä ylempänä Obin lahdella Gazprom Neftin Mys Kamennyn terminaalilla. Gazprom Neftille on rakenteilla Viipurin telakalla kaksi omaa Aker Arcticin suunnittelemaa ARC-130 tyypin Alexander Sannikov-luokan jäänmurtajaa, jotka tulevaisuudessa huolehtivat yhtiön oman terminaalin liikenteestä. Vaygachin apuna on uusien murtajien valmistumiseen saakka myös Suomessa rakennettu Baltika, joka alunperin oli tarkoitettu Itämerelle. Gazprom Neftin Novy Port-tuotantokentän kevyen raakaöljyn vientiä varten on jo valmistunut kuusi 40.000 tdw arktista tankkeria ja yksi on juuri tilattu lisää Samsungin telakalta Etelä-Koreasta.

Atomijäänmurtaja Taymyr avustaa Norilsk Nickelin laivojen liikennettää Jenisein suistossa ja Dudinkassa ja samalla myös uuden Vostokugol-yhtiön Tshaika-hiiliterminaalin liikennettä Diksonin lahdella. Norilsk Nickelin oma murtaja Dudinka – entinen suomalainen Apu – avustaa Dudinkan satamassa. Norislk Nickelillä on viisi ”double-acting” tyyppistä kuivalastilaivaa ja yksi vastaava 20.000 tdw tankkeri. Vostokugol ja tanskalainen Nordic Bulk Carriers (osa kansainvälistä Pangaea Logistic Solutions-konsernia) solmivat keväällä 2017 aiesopimuksen kaikkiaan 30 milj. hiilitonnin vuosittaisesta ympärivuotisesta kuljettamisesta Taymyrin niemimaalta.

Atomijäänmurtaja Jamal on ohjelman mukaisessa vuosihuollossa Murmanskissa.

Jaa artikkeli