Konttivarustamoiden liittoumat eli allianssit eivät näytä tepsivän Japanissa. Maan kolme suurinta konttivarustamoa vievät yhteistyön askelta pidemmälle ja fuusioituvat maailman kuudenneksi suurimmaksi konttiarmadaksi. Yhteen liittyvät varustamot ovat Nippon Yusen, Mitsui OSK ja Kawasaki Kisen Kaisha.
Fuusiossa syntyvän uuden varustamon myynti kohoaa 2,0 biljooaan jeniin eli 19,1 miljardiin dollariin ja uusi varustamo hallitsee seitsemän prosentin osuutta koko maailman konttiliikenteen kapasiteetista.
– Tähtäämme yhdeksi siksi, ettei meistä kenestäkään tulee nollaa, Nippon Yusenin toimitusjohtaja Tadaaki Naito sanoo Reutersille ja viittaa tietenkin eteläkorealaisen Hanjinin elokuiseen konkurssiin.
Kansainvälisessä konttiliikenteessä on viime vuosina nähty moniakin megafuusioita, joilla varustamot hakevat kumppanuuksista suuruuden etuja ja kustannussäästöjä alaa jo kahdeksan vuotta vaivanneessa syvässä kriisissä.
– Fuusiot, keskittyminen ja liian aluskapasiteetin poistaminen jatkuvat ainakin kahden seuraavan vuoden ajan, IHS Markitin analyytikko Greg Knowler arvelee ja lisää, että sijoittajien katseet siirtyvät seuraavaksi Taiwanille ja saarella operoiviin kolmeen suureen konttivarustamoon.
Mitä isot edellä, sitä pienemmät perässä
Suurista eurooppalaisvarustamoista ranskalainen CMA CGM yhdistyy singaporelaisen Neptune Orient Linesin kanssa. Hampurilainen Hapag-Lloyd on aiemmin tänä vuonna ilmoittanut fuusioituvansa Arabiemiirikuntien United Arab Shipping Companyn (UASC) kanssa. Molemmat järjestelyt ovat jo pitkällä.
Kiinassa entiset valtiojohtoiset kilpailijat COSCO ja China Shipping Group ovat yhdistyneet China COSCO Shipping Corporation -nimiseksi varustamoksi, joka pitää hallussaan maailman nelostilaa konttiliikenteessä.
Analyytikoiden mukaan seuraavassa fuusioaallossa tulevat pienemmät varustamot, kutenkorealainen Hyundai Merchant Marine, hongkongilainen Orient Overseas Container Line ja taiwanilainen Evergreen Marine Corp.
Uudella japanilaisjätillä yli 2 000 alusta
Fuusiossa nyt syntyvällä japanilaisella jätilla ei ole pelkästään konttialuksia, vaan sen yhdistettyyn armadaan kuuluu yli kaksi tuhatta alusta, joista suurin osa on tankkereita ja kuivarahtialuksia.
Markkinat näyttävät ottaneen tiedon fuusiosta hyvin vastaan, sillä kaikkien varustamoiden osakekurssit ponnahtivat melkein kymmenen prosenttia heti fuusiotietojen tullessa julki Tokion pörssissä.
Sittemmin Nippon Yusenin kurssi on tasaantunut 6,4 prosentin, Mitsuin 5,6 prosentin ja Kawasakin Kisenin osake 0,4 prosentin päätöskursseihin.
Uuden varustamon omistuksesta lankeaa Nippon Yusenille 38 prosentin osuus ja Mitsuille ja Kawasaki Kisenille kummallekin 31 prosentin siivut. Yhtiöiden mukaan varustamo perustetaan ensi heinäkuun 1. päivänä ja se aloittaa toiminnan vuoden 2018 huhtikuussa.
Fuusion ajurina isot tappiot
Varustamolla on yhteensä 256 konttialusta, joiden kuljetuskapasiteetti on 1,38 miljoonaa teuta vuodessa. Yhtiöt havittelevat vuodessa 110 miljardin jenin kustannussäästöjä synergiaeduista.
Kaikki kolme varustamoa ovat kyntäneet raskaissa tappioissa. Niiden yhteenlaskettujen tappioiden arvellaan nousevan 84 miljardiin jeniin ensi maaliskuussa päättyvällä tilikaudella. Vuotta aiemmin vastaavat tappiot olivat 23 miljardia jeniä.