Kiinalainen konttialus törmäsi sulun seinään Panaman kanavassa, viranomaiset ja paikallinen laivameklari vahvistivat maanantaina. Kyseessä on jo kolmas onnettomuus kuukausi sitten avatussa uudistetussa kanavassa, jossa virheille tuntuu olevan vähän tilaa.
Onnettomuuksien suma on herättänyt epäilyt reilut 5,4 miljardia dollaria maksaneen kanavan suunnitteluvirheistä, Reuters kirjoittaa.
Thomson Reutersin alusten sijaintidatan mukaan China Shipping Container Linesin konttilaiva Xin Fei Zhou on ankkurissa kanava-alueen ulkopuolella. gCaptain.com -saitin kuvassa näkyy aluksen köliin syntynyt repeämä, jota korjataan parhaillaan.
Kolme kertaa isompia aluksia
Vasta kesäkuun 26. päivänä avatussa kanavassa on tapahtunut jo kaksi aiempaa onnettomuutta. Uudistetussa kanavassa mahtuu kulkemaan kolme kertaa suurempia aluksia kuin vanhassa, ja tämä on jo synnyttänyt epäilyjä uuden kanavan turvatoimista.
Heti kesäkuun lopussa ensimmäinen kanavan läpi kulkenut lpg-tankkeri Lycaste Peace törmäili sulkuun sillä seurauksella, että aluksen lepuuttajat ja kaiteet vaurioituivat. Samanlainen tapaus sattui Cosco Shipping Panama -nimiselle konttialukselle heinäkuun alussa.
Kuljetusalan kansainvälinen ammattijärjestö (ITWF, International Transport Workers´ Federation) tilasi jo ennen kanavan laajennusosan valmistumista tutkimuksen, jossa epäiltiin uusien sulkukokojen riittämistä entistä suuremmille aluksille. ITWF:n mielestä uudessa kanavassa virheille jää liian vähän tilaa.
Panaman kanavaviranomainen (Panama Canal Authority) on heti tuoreeltaan tyrmännyt tutkimustulokset ja epäilyt suunnittelun virheistä.