Trafiguran ohella kaikki muutkin suuret trading-yhtiöt pyrkivät rahastamaan tilanteella, joko käyttämällä skrubbereilla varustettuja aluksia tai uusia polttoaineita.
Trafigura on tänä vuonna asennuttanut rikkipesurit 35 alukseensa. Sen niin ikään geneveläinen kilpakumppani Mercuria Energy Group hankki äskettäin omistukseensa konkurssiin menneen meripolttoaineiden logistiikkayhtiö Aegean Marine Petroleum Networkin. Hankinnalla myös Mercuria varautuu IMO:n sääntöihin.
Fredriksen turvaa bunkkeritarpeensa
Tankkeriyhtiö Frontline ja bulkkivarustamo Golden Ocean kuuluvat omilla aloillaan maailman suurimpien varustamoiden joukkoon. Frontline omistaa 63 tankkilaivaa, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 12 miljoonaa dw-tonnia. Golden Oceanin 77 bulkkerin kapasiteetti on 11 miljoonaa dw-tonnia, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Kummankin varustamon merkittävä omistaja on Norjan rikkaimpiin henkilöihin lukeutuva John Fredriksen sijoitusyhtiönsä Hemen Holdingin kautta. Norjalaismiljardööri omistaa yli 200 erilaista kauppalaivaa, joista suurin osa joutuu käyttämään IMO-kelpoisia eli vähärikkisiä polttoaineita.
– Lähdemme mukaan yhteisyritykseen siksi, että haluamme turvata oikean laatuisten meripolttoaineiden saannin pitkällä aikajänteellä ja kilpailukykyisillä hinnoilla, Frotline ja Golden Ocean toteavat yhteisessä tiedotteessaan.
Jakelussa tavoitellaan skaalaetuja
Vaikka yhteisyritys on perustettu nimen omaan Fredriksenin kuljetusjärjestelmän toimintoja varten, näkevät merenkulun asiantuntijat järjestelyssä myös uusia bisnesmahdollisuuksia kaikille osapuolille.
– Fredriksenin varustamoille kimppa Trafiguran kanssa on pelkästään positiivinen asia. On selvää, että kaikki kolme jatkavat ennakoivaa strategiaansa IMO:n 2020 -sääntöjen suhteen ja kehittelevät polttoaineiden jakeluketjujaan edelleen, Pareto Securitiesin analyytikko Wilhelm Flinder arvelee.
Trafiguran bunkkeritoiminnan johtaja Kenneth Dam kertoo Marexille, että trading-yhtiö aikoo Hemen Holdingin kautta luoda suuruuden etuja meripolttoaineiden jakeluun.