Kauppasodan pilvet varjostavat Maerskin tuloskuntoa

Konttivarustamo Maersk-Linen emoyhtiön A.P. Moller-Maerskin jääminen ensimmäisen neljänneksen tulostavoitteistaan suitsi myös yhtiön osakekurssin alakierteeseen Kööpenhaminan pörssissä torstaina. Maersk varoittaa poliittisten riskien ja kauppasodan uhkien kasvamisen heikentävän sen tulosnäkymiä.

Maerskin tulos ennen veroja ja pääomakuluja tammi-maaliskuussa kohosi vuoden takaisesta viisi prosenttia ja oli 669 miljoonaa dollaria. Tulos jäi kuitenkin selvästi Reutersin haastattelemien analyytikoiden 852 miljoonan dollarin mediaaniodotuksista ja osake sulkesi torstaina lähes yhdeksän prosenttia.

Vaikka A.P. Moller-Maerskin toimitusjohtaja Soren Skou kutsuu alkuneljänneksen tulosta riittämättömäksi, hän kuitenkin odottaa yhtiön koko vuoden tuloksen asettuvan 4-5 miljardin dollarin välimaastoon.

Konttibisnesten odottamattoman kitulias kasvu on pudottanut Maerskin osakkeen hinnan alimmalle tasolleen puoleentoista vuoteen. Analyytikkoyhtiö Jeffriesin mukaan markkina-arvon matelu johtuu konttivolyymien kasvun jäämisestä 2,2 prosentin tasolle, kun alkuvuodelle oli povattu 3-4 prosentin volyymikasvua.

Skoun mukaan konttirahtien hinnat ovat nousseet seitsemän prosenttia samaan aikaan kun konttien kuljetuskustannukset ovat kohonneet 12 prosenttia. Kustannukset ovat suurimmaksi osaksi kallistuneet raakaöljyn hinnan vuoksi.

Maersk-pomo näkee jo kauppasodan mörköjä

Aiempien kvartaalien aikana Soren Skou on rauhoitellut markkinoita kauppasodan riskeistä, mutta nyt hän sanoo geopoliittisten epävarmuuksien kasvattaneen riskejä ja jännitteitä.

– Myönnämme sen, että eräät amerikkalaisten tekemät aloitteet ovat tulleet meille yllätyksenä. Jännitteet ovat lisääntyneet maailmankaupan alalla, sanoo Skou ja on erittäin huolestunut Yhdysvaltain ja Kiinan suhteiden viilentymisestä.

Iraniin epävarmuus nostaa öljyn hintaa

Iranin ydinsulkuohjelman saama äkkikäänne häiritsee varmasti konttibisneksiä, koska raakaöljyn hinnat nousevat epävarmuuksien takia, Skou uskoo.

Hänen mukaansa Maersk ajaa alas Iranin konttiliikennettään sopeutuakseen Yhdysvaltain ajamiin uusiin Iranin vastaisiin talouspakotteisiin.

– Minulla ei ole tarkkoja aikatauluja, mutta olen varma, että myös me lopetamme Iranin liikenteen, hän sanoo viitaten muihin suuriin konttivarustamoihin, sveitsiläinen MSC etunenässä.

Maersk ei tilaa vuoteen uusia laivoja

Rakenteellista murrosta läpikäyvä emo-Maersk aikoo jatkaa jo pari vuotta sitten kerrottuja divestointejaan muissa energia-alan toiminnoissa, kuten öljynetsinnässä, tankkereissa ja energia-alan offshore -palveluissa. Näiden sijasta yhtiö keskittyy varustamotoimintaan, satamaoperointiin ja logistiikkaan.

Skoun mukaan Maersk Line jatkaa sopeuttamista kohentaakseen lyhyen tähtäyksen kannattavuuttaan. Tämä merkitsee pidättäytymisestä uusista alustilauksista ainakin seuraavien 12 kuukauden ajan. Konttibisnesten kapasiteettia ei lisätä ainakaan puoleentoista vuoteen, hän sanoo Reuterille.

Soren Skou odottaa konttialan kysynnän ja tarjonnan löytävän selvästi paremman tasapainon vuoden 2019 alkupuoliskolla. Kilpaileva saksalainen Hapag-Lloyd kertoi maanantaina selvästi paremmasta tammi-maaliskuun tuloksestaan.

https://www.reuters.com/article/us-maersk-results/maersk-warns-on-trade-risks-as-disappointing-first-quarter-earnings-hit-share-price-idUSKCN1II0KN

Jaa artikkeli