Kielin kanavan kunnostus alkaa

Suomen rahtiliikenteen keskeistä vesiväylää Itämereltä, yhtä maailman eniten käytetyistä kanavista, Kielin kanavaa ryhdytään kunnostamaan. Kanava on asiantuntijoiden mukaan ehtinyt rapistua huonoon kuntoon, joten saneeraus tulee todella tarpeeseen. Saneerauksesta on taitettu peistä jo pitkään, mutta töiden aloittaminen on viivästynyt. Samalla kanavan kunnostamisen kustannusarvio on kohonnut ja se on nyt noin 1,5 miljardia euroa. Kanavan kautta kulkee […]

Kielin kanava 1

Suomen rahtiliikenteen keskeistä vesiväylää Itämereltä, yhtä maailman eniten käytetyistä kanavista, Kielin kanavaa ryhdytään kunnostamaan. Kanava on asiantuntijoiden mukaan ehtinyt rapistua huonoon kuntoon, joten saneeraus tulee todella tarpeeseen. Saneerauksesta on taitettu peistä jo pitkään, mutta töiden aloittaminen on viivästynyt. Samalla kanavan kunnostamisen kustannusarvio on kohonnut ja se on nyt noin 1,5 miljardia euroa.

Kanavan kautta kulkee suurin osa Hampurin ja Bremerhavenin konttisatamiin saapuvien konttilaivojen Itämerelle suuntautuvasta rahdista. Kielin kanavan läpi kulkee vuosittain enemmän aluksia kuin Panaman ja Suezin kanavilla yhteensä.

Kielin kanavan eli saksaksi Nord-Ostsee-Kanalin edeltäjä, Elderin kanava valmistui jo vuonna 1784. Nykyinen kanava on 98 kilometriä pitkä ja sen pintaleveys vaihtelee 102-162 metrin välillä. Kanavan syvyys on 11 metriä ja siltojen korkeus veden pinnasta 42 metriä. Kanavan kummassakin päässä on sulkuportit, jotka tasaavat vuoroveden vaikutusta kanavan veden pinnan korkeuteen. Ensimmäiseksi kunnostettavien kanavanosien joukossa onkin Brunsbüttelin sulku.

Kanava lyhentää merkittävästi suomalaisten alusten matkaa Pohjanmerelle. Kierros Skagerrakin ja Tanskan salmen kautta merkitsisi 800 kilometrin lisämatkaa.

 

Teksti ja kuvat Kari Martiala

Jaa artikkeli