EU:n ja USA:n kilpailuviranomaiset ovat jo hyväksyneet kaupan.
– Viranomaisten loputkin luvat heltiävät odotustemme mukaisesti, Huang kertoi tiistaina Shanghaissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.
Konttibisnekset ovat nykyään kuuden kauppa
Viime vuonna Cosco tarjosi OOCL:n omistajalle Orient Overseas International Ltd:lle 6,3 miljardin dollarin kauppasummaa sen tytärvarustamon ostamiseksi.
Aasialainen varustamokauppa on viimeisin niitti kontialan kansainvälisessä konsolidaation aallossa, jonka jälkeen kuusi suurinta konttivarustamoa hallitsee 63 prosenttia konttikuljetusten maailmanmarkkinoista, Reuters kirjoittaa.
Viime viikollla 2,7 miljardin juanin eli 429,42 miljoonan dollarin vuoden 2017 nettotuloksesta kertoneen Coscon mukaan konttialalla nähdään pitkän taantuman jälkeen elpymisen merkkejä.
Horisontin takana väijyvät kauppasodan merkit
Hallituksen varapuheenjohtaja Huang aikoo seurata tarkasti Yhdysvaltain ja Kiinan välille nousevia tullimuureja ja kaupan esteitä. Maiden välisen kaupan kuljetukset vastaavat nykyisin noin 15 prosentin osuutta Coscon rahtivolyymeistä.
Coscon toimitusjohtaja Wang Haimin kertoo, että maiden välisen kauppasodan alkamisesta ei ole vielä selviä merkkejä. Kuitenkin kiinalaisvarustamo on jo jonkin aikaa suitsinut USA:n kapasiteettiaan osana omien toimintojensa uudelleenjärjestelyjä.
– Ryhdymme kaikkiin tarvittaviin toimiin varustamon ja sen asiakkaiden etujen puolustamiseksi, Wang kuittaa kauppasodan näkymät.