Deutsche Bankin analyytikko Chris Woronka kirjoitti maaliskuun 16. päivätyssä asiakaskirjeessään, että hellittäessäänkin pandemia jättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia koko risteilyalan tulevaisuudesta.
Nyt kun toiveet pikaisesta elpymisestä ovat haihtuneet, risteilyvarustamot yrittävät selviytyä kukin parhaansa mukaan edessä olevasta pitkästä toimintakiellosta. Monilla on ihan riittävästi työtä saada aluksensa turvallisesti takaisin satamiin. Matkustajien lisäksi huolia aiheuttavat aluksille jätetyt vajaalukuiset miehistöt, joiden keskuudessa koronatapauksia on jo ilmennyt.
Mitään varautumissuunnitelmia (bcp, business continuity plan) risteilyalalla ei näytä olevan.
Maailman suurin risteilyoperaattori Carnival Corporation kirjoitti äskettäin pörssitiedotteessaan, että alalla ei ole milloinkaan koettu vastaavanlaista toimintakieltoa, Siksi Carnivalin on mahdotonta ennustaa risteilybrändiensä tulevia näkymiä.
Suuri osa tonnistosta koipalloihin
Alun perin risteilyoperaattorit aikoivat pitää laivansa miehitettyinä siltä varalta, että risteilyjä päästäisiin nopeasti jatkamaan. Näiden toiveiden haihtuessa ja epävarmuuden kasvaessa Roayl Caribbean Internationalin ja Carnivalin tapaiset suuret operaattorit ovat alkaneet lähettää yhä enemmän lomautettua henkilöstöä koteihinsa.
”Tällä hetkellä arvelemme, että suurin osa aluksistamme joutuu pysymään pitkään pois käytöstä”, Carnival kertoi hiljattain sijoittajilleen.
UBS:n analyytikko Robin Farley arveli maaliskuun 18. päivänä, että eräät varustamot joutuvat panemaan 10-20 tonnistostaan koipalloihin tänä vuonna
Rahaa palaa kaikin tavoin
Maineikkaan Cornellin yliopiston hotelli- ja ravintola-alan tiedekunnan apulaisprofessori Robert Kwortnik huomauttaa, että risteilyalan elpyminen riippuu taloudellisten, toiminnallisten ja organisatooristen alueiden lisäksi siitä, millainen käsitys ihmisillä eli maksavilla asiakkailla laivaristeilyistä ja koko toimialasta on.
”Todella poikkeukselliseen tilanteeseen tarvitaan yhtä ennennäkemättömiä ratkaisuja”, hän sanoo Maritime-Executivelle.
Tähän mennessä risteilyvarustamot ovat vastanneet finanssipuolen sokkeihin kukin eri tavalla, kuten ottamalla käyttöön menoleikkaukset ja kustannussäästöt, siirtämällä alusten remonttihankkeita tai lisäämällä velkojaan. Näin on tehnyt muun muassa Carnival, joka on myynyt velkapapereitaan sijoittajille. Carnival kerää osakeannilla ja lyhytaikaisilla lainoilla markkinoilta 6,25 miljardia dollaria.
Eräät varustamot lupaavat asiakkailleen myös avokätisiä alennuksia, jos nämä luopuvat maksujensa palautuksista ja siirtävät matkansa myöhempään ajankohtaan.
Kuinka kauan varustamot pysyvät pinnalla?
Kuitenkin koko ongelman ydinkysymys on se, miten kauan operaattorit voivat selvitä ilman säännöllistä kassavirtaa. Vastaus vaihtelee tietysti varustamoittain, mutta alan yleinen käsitys on se, että risteilybisnes voi säilyttää likviditeettinsä 6-12 kuukautta ilman tuloja.
Ennen elpymisen alkua maailman pitää ensin selättää pandemia. Tämän jälkeen, siis joskus sitten kun matkustamiseen on saatu jälleen luvat, risteilyvarustamoiden pitää saada asiakkaat uskomaan alustensa ja miehistöjensä puhtauteen.
Ja kuten Cornellin Kwortnik huomauttaa, risteilymatkojen elpyminen riippuu myös lentoliikenteen elpymisestä. Kaikki ei todellakaan ole varustamoiden omissa käsissä.
Teksti: Markku Pervilä