Merikonttien hinnat ovat nousseet korkeimmilleen sitten vuoden 2015 lokakuun. Hintapiikkiä pidetään selkeänä merkkinä konttiliikenteen orastavasta kasvusta, sillä 90 prosenttia maailmankaupan tuotteista kuljetetaan juuri konteissa.
Tätä näkemystä tukee konttirahteja viikoittain mittaava Harpex Shipping -indeksi, joka on tänä vuonna noussut 40 prosenttia pistelukuun 439. Myös konttien tilaajat sanovat, että toimitusajat ovat pidentyneet joissakin tapauksissa yli kuukauden mittaisiksi, koska tarjonta ei kykene seuraamaan kasvanutta kysyntää.
Konttien nykyinen tiukka markkinatilanne on johtunut konttivarustamoiden ylikapasiteetista, johon myös tietyt isot konkurssit ovat lyöneet leimansa. Kuitenkin nykyinen kasvanut kysyntä on selvä merkki maailmankaupan ja konttiliikenteen elpymisestä, Reuters kirjoittaa.
– Konteista alkaa olla jo pulaa ja yllytämmekin varustamoita kierrättämään kontteja nopeammin, Hongkongin rahdintajia edustavan Shippers´ Councilin puheenjohtaja Willy Lin sanoo.
Harpex-indeksi on kieltämättä noussut korealaisen Hanjinin konkurssin jälkeen ja siitä syystä, että ylikapasiteetia on romutettu. Mutta toisaalta rahdinantajat sanovat, että konteista on jo pulaa, koska maailmankauppa on kääntynyt kasvuun.
Kauppa kasvaa, varustamoilla yhä ongelmia
Maailman suurimman konttivarustamon, tanskalaisen A.P. Möller-Maerskin Singaporen edustaja Rene Pedersen arvelee, että maailmankaupan konttien kysyntä kasvaa tänä vuonna 2-4 prosenttia, kun se viime vuonna ylsi vain 1,5-2 prosentin kasvuun.
Eniten uusia kontteja tarvitaan Aasian kolmessa suuressa tuottajamaassa eli Kiinassa, Japanissa ja Intiassa. Näiden maiden talouskasvu on myös ylittänyt odotukset vuoden ensi neljänneksellä.
– Kiinan konttikysyntä elpyy ja tätä tukee myös Yhdysvaltain talouden kasvu, joka lisää maiden välistä konttiliikennettä, Shanghai Shipping Exhange sanoo raportissaan.
Capitol Economicsin maaliskuun lopun lukemissa Itä-Aasian eli Japanin, Etelä-Korean, Taiwanin ja Singaporen vientikuljetukset kasvoivat helmikuussa keskimäärin viiden prosentin vauhdilla.
Maerskin Pdersen uskoo myös Euroopan talouden elpymiseen, vaikka huomauttaakin, ettei konttiliikenne eivätkä varustamot ole vielä selvillä vesillä.
– Varustamoiden konsolidaatioaalto voi kylläkin luoda alalle kestävämmän pohjan, hän sanoo.
http://www.reuters.com/article/us-container-shipping-idUSKBN1750LV