Euroopan ja Etelä-Amerikan itärannikon kauppa on huomattavasti vilkkaampaa kuin konttiliikenne vastakkaiseen suuntaan. Datamarin lukujen mukaan liikenne etelään päin kasvoi heinäkuussa jo 11:tta kuukautta peräjälkeen, ja näistä kuuden kuukauden aikana kasvu oli vähintään kymmenen prosenttia.
Tammi-heinäkuussa liikenne etelään kasvoi kymmenen prosenttia vuoden takaisesta vastaavasta ajasta ja jäi vain hieman jälkeen huippuvuoden 2014 volyymeista, Drewry kirjoittaa.
Euroopasta päin katsottuna pienempi eli Välimeren alue kasvoi enemmän kuin vienti Pohjois-Euroopasta. Välimeren alueen liikenne ylsi 14 prosentin kasvulla 135 000 teu:hun. Pohjoisen Euroopan vienti lisääntyi yhdeksän prosenttia 333 000 teu:hun samassa ajassa.
Tuontia Etelä-Amerikasta vaivasivat heikot säät
ECSA (East Coast South America) -alueelta tuonti Eurooppaan on enemmän reefer -pitoista eivätkä nämä tavaravirrat kehittyneet yhtä hyvin. Tuonti Eurooppaan putosi viisi prosenttia tarkastelujaksolla eli tammi-heinäkuussa.
Drewryn mukaan tähän vaikuttivat muun muassa touko-kesäkuun rankkasateet, joiden takia tärkeä Itajain satama Brasilian eteläisessä Santa Catarinan osavaltiossa jouduttiin sulkemaan kolmeksi viikoksi. Samalla ainakin 30 laivaa reefer-kontteineen joutui odottelemaan satamaan pääsyä.
Euroopan ja Etelä-Amerikan liikenne on tiukasti neljän suuren konttivarustamon eli Hamburg Südin, Hapag-Lloydin, Maersk Linen ja MSC:n hallussa. Kaikki nämä setvivät ECSA-alueen charter-liikenteen aikatauluja keskellä omia yritysjärjestelyitään.
Myös suuri ranskalaisvarustamo CMA CGM lisää omaa kapasiteettiaan uudella Pohjois-Brasilian linjalla, jolle tulee neljä 1 750 teun konttilaivaa.
Kapasiteetin kasvattamisen kanssa pitää olla tarkkana
Lokakuusta alkaen EU:n ja ECSA:n välinen kapasiteetti tulee olemaan 150 000 teu:ta etelään ja 100 000 teun verran pohjoissuuntaan. Vuodessa konttikapasiteettia on lisätty kymmenen prosenttia.
Drewryn asiantuntijat varoittavatkin varustamoja asettamasta liikaa laivoja näille reiteille, sillä Etelä-Amerikan linjoilla alusten käyttöasteet ovat olleet melko heikkoja, pohjoissuuntaan noin 50 prosenttia ja etelään päin 70 prosenttia.
Vuoden aikana rahtien spot-hinnat ovat tuskin lainkaan heilahtaneet. Esimerkiksi 40 jalan kontin kuljettaminen Rotterdamista Brasilian Santosiin maksaa noin tuhat dollaria. Genovasta samanlainen kontti kulkee parisataa dollaria halvemmalla.