Konttivarustamoiden tarjonta ei hyydykään sesongin mukana

Mitä ihmettä konttialalla tapahtuu, kun varustamot eivät tavan mukaan pudotakaan tarjontaansa tulossa olevan hitaan kauden mukaiseksi. Unohtavatko varustamopomot näin nopeasti viime vuosien karvaat opit? 

Tällä tietoa konttiala riskeeraa Aasian ja Euroopan välisten rahtisopimusten orastavasti parantuvat näkymät, elleivät varustamot nopeasti kiristä hiljaisen kauden spot-hintojaan ja vähennä tarjontaansa.

Rahtikonsultti Drewry on perustanut näkemyksensä konttivarustamoiden ensi vuonna kohentuvista ansioista juuri siihen, että varustamopomot malttavat karttaa hinnoilla ja tarjonnalla kilpailua. 

Mitä ihmettä konttialalla tapahtuu, kun varustamot eivät tavan mukaan pudotakaan tarjontaansa tulossa olevan hitaan kauden mukaiseksi. Unohtavatko varustamopomot näin nopeasti viime vuosien karvaat opit?

Tällä tietoa konttiala riskeeraa Aasian ja Euroopan välisten rahtisopimusten orastavasti parantuvat näkymät, elleivät varustamot nopeasti kiristä hiljaisen kauden spot-hintojaan ja vähennä tarjontaansa.

Rahtikonsultti Drewry on perustanut näkemyksensä konttivarustamoiden ensi vuonna kohentuvista ansioista juuri siihen, että varustamopomot malttavat karttaa hinnoilla ja tarjonnalla kilpailua.

Kannattaa muistaa myös se, että monet varustamot ovat ilmoittaneet uusivansa aluskantaansa todella megaluokan konttimonstereilla. Viimeksi eli tällä viikolla tästä kertoi kiinalainen Cosco Shipping. Näiden uudisrakennusten täytenä liikuttaminen vaatii varustamojohtajilta malttia ja ammattitaitoa.

Varustamopomojen käytös askarruttaa

Kaikki tietävät sen, että konttikuljetusten hitaimmat kaudet asettuvat vuoden vaihteeseen eli vanhan vuoden viimeiselle ja uuden vuoden ensi neljännekselle. Mutta tällä kertaa varustamopomot ovat mystisesti pitäneet tarjonnan ennallaan ja välttäneet liikenteen supistuksia näillä neljänneksillä. Mikä siis mättää, Drewry Shipping Consultantsin väki aprikoi.

Asian voisi jotenkin ymmärtää, jos kysyntä ja rahtien hinnat olisivat erityisen vahvalla tasolla. Näin ei kuitenkaan ole, sillä itä-länsisuuntainen liikenne on ollut alakierteessä jo kuukausien ajan. Tilanne on kriittisin Aasian ja Euroopan välisessä linjaliikenteessä, jonka ensi vuoden hinnoista neuvotellaan juuri nyt.

Drewry ottaa esimerkiksi Aasiasta Länsi-Eurooppaan tulevan liikenteen, jossa laivojen käyttöasteet ovat viime vuoden lokakuusta lähtien parantuneet, samalla kun rahtien spot-hinnat ovat kulkeneet päinvastaiseen suuntaan eli pudonneet. Tämä viittaa hintakilpailuun varustamoiden kesken.

Ehkäpä varustamojen johtajat luottavat liikaakin suhdanteiden parantumiseen ja alan keskittymiseen. Ja jos ajat kerran vahvistuvat, niin miksi tarjota vähemmän palveluja, varustamoherrojen ajatus kulkee.

Tässä ajatusmallissa on vain se vika, että varustamot voivat omaa malttamattomuuttaan lukita ensi vuoden rahtitasot liian alas. Myöhemmin voi osoittautua, että nyt olisi sittenkin kannattanut suitsia palveluja – ainakin väliaikaisesti.

Hintojen ajoitus on vaarallisimmillaan juuri nyt

Spot-hinnoista päästäänkin Aasiaan ja Euroopan välisiin hintaneuvotteluihin, jotka ovat käynnissä juuri nyt. Historia on sangen kivuliaasti osoittanut, että varustamoita lyödään eniten korville nykyisen kaltaisissa oloissa, joissa pitkän ajan hinnoista väännetään vuoden toiseksi huonoimmalla kvartaalilla, juuri ennen 12 kuukauden heikointa neljännestä.

Aiemmin varustamojohtajat ovat vahvistaneet pokerikättään luistattamalla kausiluonteista kuljetusten tarjontaa nimen omaan hinnoista sovittaessa. Ehkäpä konttipomojen kannattaisi muistaa tämä viisaus nytkin, Drewry toteaa.

 

https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly-newsletter/container-insight-weekly-newsletter/the-mysterious-absence-of-service-cuts

Jaa artikkeli